København strammer reglerne for virksomhedsaktivering

Det skal være slut med at bruge arbejdsløse som gratis arbejdskraft i landets hovedstad. Det besluttede et enigt Beskæftigelse og Integrationsudvalg i dag efter forslag fra Enhedslisten. Knap 20.000 arbejdsløse københavnere blev sendt i virksomhedspraktik i 2011. Men nu skal der strammes op, så det sikres, at det ikke bare bliver gratis arbejdskraft for virksomhederne.

- Vi hører eksempler på, at virksomhederne kræver, at fx arbejdsløse tømrere kommer i virksomhedspraktik før de ansættes, så de reelt skal arbejder 4 uger gratis for at få et job. Den slags misbrug må ikke finde sted, siger Enhedslistens beskæftigelsesordfører Signe Færch.

Forvaltningen skal nu udarbejde nye retningslinjer i samarbejde med de faglige organisationer.

I Skive Kommune har man allerede retningslinjer, der bl.a. sikrer, at arbejdsløse på dagpenge eller kontanthjælp ikke aktiveres i deres eget fag.

Fakta:
19.477 københavnere blev sendt i virksomhedspraktik i 2011. Heraf var 15.012 fra matchgruppe 1 (arbejdsløse uden andre problemer end ledighed). 12.922 var i praktik i 1-4 uger. Resten i op til 27 uger.

Ifølge Lov om aktiv beskæftigelse, må virksomhedspraktik kun anvendes overfor ledige, der ”enten har behov for afklaring af beskæftigelsesmål, eller på grund af mangelfulde faglige, sproglige eller sociale kompetencer, kun vanskeligt kan opnå beskæftigelse på normale løn- og arbejdsvilkår eller med løntilskud”

Københavns Kommune på DenOffentlige.dk Københavns Kommune
Aktivitet: Artikler: 57 | Kompetenceområder: 1

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale.

I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste