Læring i cyberspace

09/10/2012 14:35

Randers Kommune

Interaktive whiteboardser i de senere år blevet hverdag i de randrusianske folkeskoler. Nu er de elektroniske tavler også på vej i børnehaven. Børnehuset Gudenådalen er det første dagtilbud i Randers Kommune, der benytter sig af de interaktive tavler.

Der bliver både malet, tegnet, læst historier og løst forskellige sjove opgaver via de elektroniske tavler hos børnehuset Gudenådalen i Stevnstrup. Tavlerne skaber stor begejstring hos både børn og pædagoger.
”Computere og IT er i det hele taget fremtiden. Derfor et det vigtigt at præsenterer børnene for det i en tidlig alder. Samtidig giver tavlerne en række fordele. De er eksempelvis med til at samle børnene og skabe et fællesskab, hvor alle kan være med,” fortæller dagtilbudsleder Marianne Bundgård.
Ved den elektroniske tavle står en gruppe børn og maler på et fælles maleri. Marianne Bundgård uddyber sin forklaring:
”Tidligere kunne meget få børn være sammen om en tegning på papiret. Tavlen giver en bedre mulighed for at børnene kan være sammen om det. De lærer dermed også hurtigt, hvad det vil sige at samarbejde.”
Til frokost samles husets børn og får fortalt en historien om skildpadden Morten, der ikke helt er tilfreds med sit hus. På tavlen er der både billede og tekst.
”Det er en stor fordel. Ikke nok med at børnene i en tidlig alder stifter bekendtskab med bogstaverne. Billederne er gode til at tale ud fra. Tavlen gør det derfor nemmere, end hvis man sad med en traditionel bog, hvor højst et par børn kan kigge med i bogen,” fortæller Marianne Bundgård.
Elever bliver mere aktive
Børnehuset Gudenådalen er det første dagtilbud i Randers Kommune, der benytter sig af de interaktive tavler. De er til genglæd for længst slået igennem på de randrusianske folkeskoler.
For fire et halvt år siden kom de første elektroniske tavler ud i skolerne. I dag er tavlerne på alle skoler i Randers Kommune. Og der mangler kun godt 50 tavler fordelt udover hele kommunen for at alle klasser er dækket ind, oplyser Lars Bertelsen, der er leder af kommunens afdeling for Skole-IT.
Den nuværende 5.A. på Hobrovejens Skole fik sidste år en elektronisk tavle. Det har gjort eleverne mere aktive, fortæller klassens lærer Eva Højmark Bertelsen.
”Elever viser helt klart mere interesse for de enkelte opgaver, når de foregår på det interaktive whiteboard. De taler meget om opgaverne og bliver i det hele taget mere aktive,” forklarer hun.
På en video, der er tilgængelig via Randers Kommunes hjemmeside, giver eleverne udtryk for at de elektroniske tavler har gjort undervisningen både sjovere og nemmere.
”Man kan flytte med tingene og skal ikke til at viske noget ud for at skrive noget andet. Det er meget sjovere,” fortæller Patrick og Tobias fra Hobrovejens 5.A. på videoen (se den her). 
Altid opdateret undervisningsmateriale
Af andre fordele ved de elektroniske tavler kan der nævnes muligheden for at sende tavlerne til børnenes eller deres forældres computere. På den måde kan arbejdes videre med en opgave hjemme. Derudover er skolen altid sikker på at have det nyeste undervisningsmateriale
”Det gælder for eksempel i geografik-undervisningen, hvor vi før i tiden havde forældede kort hængene. Nu kan vi til hver en tid hente de seneste opdaterede kort via internettet og se dem på tavlen,” fortæller Eva Højmark Bertelsen.
Hun glæder sig over, at de elektroniske tavler også er begyndt at vinde indpas i børnehaven.
”Det betyder, at det er velkendt for børnene, når de kommer i skole,” slutter Eva Højmark Bertelsen.

Mest Læste

Annonce