LO: Deltidsansatte vil gerne arbejde mere

11/03/2011 09:24

Nick Allentoft

Der kunne skaffes, hvad der svarere til 27.000 fuldtidsstillinger, hvis deltidsansatte, der gerne vil arbejde mere også fik lov til det. ' – Men mange deltidsansatte må jo ikke arbejde mere, siger Lizette Risgaard, LO næstformand.

Læs også: 152.00 vil arbejde mere - 282.000 vil arbejde mindre

Hvis deltidsansatte fik lov til at arbejde mere, ville de tilsammen kunne levere, hvad der svarer til 27.000 fuldtidsstillinger om året: Hele 17.800 ekstra fuldtidspersoner i den private sektor og 9.400 ekstra i det offentlige.

Det viser en ny særkørsel, som Danmarks Statistik har foretaget for LO. Formålet er at se nærmere på Danmarks Statistiks Arbejdskraftundersøgelse, der forleden viste, at godt 100.000 deltidsansatte gerne ville arbejde mere, hvis de fik muligheden (4. kvartal 2010).

Myte at folk ikke vil arbejde mere
– Det her viser, at når der bliver brug for mere arbejdskraft, vil danskerne gerne levere varen. Men problemet er jo, at rigtig mange deltidsansatte ikke får lov at arbejde mere, siger LO’s næstformand Lizette Risgaard.

– Tallene viser, at der er hold i Fair Løsnings målsætning om at skaffe 15 milliarder kroner uden at afskaffe efterlønnen. Der er masser af andre muligheder. Fx burde arbejdsgiverne oprette langt flere seniorjob, så folk kan trække sig gradvist tilbage. Flere indvandrere skal i arbejde og arbejdsmiljøet skal forbedres, så folk ikke tvinges væk på grund af sygdom.

– Når der bliver brug for arbejdskraft igen, bør det også være en mulighed, at folk ad frivillighedens vej kan få udbetalt penge for overarbejde i stedet for afspadsering, ligesom man skal kunne veksle den femte ferieuge til arbejde.

– Der er masser af muligheder, som regeringen ikke er villig til at se på, fordi de har stirret sig blind på afskaffelsen af efterlønnen, siger Lizette Risgaard.

9 timer mere om ugen
De deltidsansatte, som ønsker at arbejde mere, vil i gennemsnit gerne arbejde godt 9 timer ekstra om ugen. De privatansatte er en smule mere tilbøjelige til at arbejde mere end de offentligt ansatte, idet de privatansatte gennemsnitligt ønsker at arbejde 10 timer ekstra om ugen, mens de offentligt ansatte ønsker 8,5 timer mere om ugen i snit.

Læs notatet her.