Manglende koordinering lader kræftpatienter i stikken

05/01/2012 14:55

Det er helt uacceptabelt, at kræftpatienter på venteliste ikke henvises til sygehuse med kortere ventetid. Lægeforeningen kræver bedre koordinering. Hensynet til patienten skal altid veje tungest. Det er helt uantageligt, at kræftafdelinger ikke henviser patienter til sygehuse med kortere ventetid, fastslår Lægeforeningen.

Det sker på baggrund af de seneste dages debat om ventetid på operation for bugspytkirtelkræft, hvor patienter har måttet vente alt for længe på operation på Odense Universitetshospital uden at blive henvist til sygehuse, som har haft mulighed for at foretage operationerne langt hurtigere.

”Afdelingsledelser har ansvar for at gøre patienter, der har brug for hurtig behandling, opmærksom på, at de kan få behandling andre steder med kortere ventetid. Hvis afdelingen mener, at kvaliteten på andre afdelinger - som Sundhedsstyrelsen jo har sagt god for - ikke er i orden, må de kunne dokumentere det”, siger Mads Koch Hansen, formand for Lægeforeningen.

Sagen understreger behovet for en effektiv koordinering.

”Selvfølgelig skal den enkelte afdeling med lang ventetid orientere sig om andre muligheder for patienten. Men det ulykkelige forløb viser også, at der mangler en overordnet koordinering mellem regionerne om at få ventetiden ned. Det er jo det, der er hele meningen med kræftpakkerne”, siger Mads Koch Hansen.