Markant færre efterlønnere

22/06/2011 10:15

Nu forlader dobbelt så mange efterløns-ordningen, som der kommer ind. Det viser, at efterløns-reform er fyldt med varm luft, mener FOA. Antallet af efterlønnere rasler ned. Det viser tal fra Arbejdsmarkedsstyrelsen. I april måned gik 1.977 personer på efterløn, mens 4.068 personer stoppede med at modtage ydelsen - langt de fleste, fordi de gik på folkepension. Der blev således alene i april i år over 2.000 færre efterløns-modtagere.

”Udviklingen viser meget tydeligt, at regeringens efterløns-forslag er fyldt med varm luft. Der bliver i forvejen meget færre efterlønnere i fremtiden. Til gengæld er forslaget et hårdt slag for de danskere, der er begyndt tidligst på arbejdsmarkedet og har haft det hårdeste arbejde. Dem for hvem efterlønnen gør forskellen på slidt og nedslidt,” siger Dennis Kristensen, som er formand for FOA.

Han mener, det faldende antal efterlønnere blandt andet skyldes bedre arbejdsmiljø.

”Det er godt for alle, når arbejdsmiljøet bliver så godt, at folk kan holde længere på arbejdsmarkedet. De fleste vil jo gerne arbejde, så længe de kan. Men det er en vigtig sikkerhed, særligt for dem, der har det hårde arbejde, at de har muligheden for at trække sig, inden de er slidt helt op,” siger Dennis Kristensen og fortsætter:

”Samtidig skal vi huske på, at det er dyrt at gå på efterløn, især hvis man, som mange af vores medlemmer, gør det før de 62 år. Det er ikke noget, de gør for sjov.”

Ved udgangen af april var 127.014 personer på efterløn. Det er 9.633 personer færre end på samme tidspunkt sidste år.

Kontaktinformation:

Dennis Kristensen, forbundsformand, telefon: 4018 4281