Musikalsk teambuilding er et hit

13/03/2012 12:01

Kolding Kommune

Hvad ville du sige til at rocke med rengøringsholdet, synge med chefen eller improvisere med IT-afdelingen? Hos Kolding Musikskole har de fået et hit, men ikke af den slags, man normalt forbinder med musik. I stedet har musikskolen tænkt ”ud af boksen” og tilbyder nu skræddersyede musikalske teambuilding-kurser til virksomheder og instututioner.

Dong-ansatte blev de første

Det startede sidste efterår med et tilfældigt møde mellem musikskolechef Jens Bloch og Director Ole Hede Larsen fra Dong Energy, Power Technology. Ole Hede Larsen ledte efter en aktivitet til den årlige teambuilding-dag, og Jens Bloch var hurtig og tilbød, at det kunne musikskolen da stå for.

Musikalsk teambuilding er som sådan ikke nogen ny idé. Men det, at en musikskole selv planlægger og afholder arrangementet, er så vidt vides ikke set før. Jens Bloch oplever dog dagligt, hvordan musikken giver fællesskab og glæde både blandt trænede musikere og nybegyndere. Derfor var han slet ikke i tvivl om, at Kolding Musikskole kunne løfte opgaven og skabe en helt speciel teambuilding-oplevelse for de 45 ansatte hos Dong Energy.

Country, heavy metal og fusionsjazz

Dagen begyndte med en times rytmisk sang, spil og bevægelse. Derefter var der foredrag med hjerneforsker og musiker Peter Vuust, som forsker i, hvad musik gør ved hjernen – en oplagt naturvidenskabelig kobling, da de fleste af deltagerne var ingeniører. Så blev folk grupperet i seks bands, som efter blot 2,5 timers øvning med hjælp fra en musiklærer skulle optræde for hinanden.

- Det var bestemt ikke kreativiteten, der manglede, siger Jens Bloch og afslører, at der både blev spillet country, heavy metal og fusionsjazz. Han tilføjer med et smil, at selv om der nok ikke lige venter en pladekontrakt rundt om hjørnet, så var det en rigtig god og sjov oplevelse, som var med til at ryste folk sammen. Dette bekræftes af Ole Hede Larsen: - Medarbejderne omtaler stadig jævnligt arrangementet med stor glæde, og det har nok primært haft funktion af at ryste os endnu bedre sammen i et fællesskab, hvor vi kom til at kende andre sider af hinanden end dem, vi møder i dagligdagen.

Generelt har Ole Hede Larsen kun ros til overs for dagen, som han omtaler som gennemtænkt og velforberedt, ligesom musiklærernes store kompetencer og engagement skinnede igennem. Deltagerne selv var også begejstrede. Efter arrangementet blev de bedt om at udfylde et evalueringsskema, og alle var meget positive.

- Så stor ros til jer (musikskolen, red.). Jeg kan sagtens finde på at bruge jer en anden gang, og jeg anbefaler det jævnligt til andre, siger Ole Hede Larsen.

Stor tilfredshed giver blod på tanden

De opløftende tilbagemeldinger har nu givet musikskolen blod på tanden til også at tilbyde teambuilding-arrangementer til andre arbejdspladser.

- Arrangementet kan tilpasses den enkelte virksomhed. F.eks. kan foredraget udelades, eller man kan finde andre foredragsholdere, hvis det passer bedre. Man kunne også forestille sig et to-dages-kursus eller et kursus med et bestemt tema. Det er kun fantasien, der sætter grænser.

Efter succesen med Dong Energy National har endnu en virksomhed meldt sig til musikalsk teambuilding. Hvem det er, vil Jens Bloch ikke ud med endnu, da det skal være en overraskelse for medarbejderne.

Selv om teambuilding endnu ikke er en del af musikskolens faste ”sortiment”, er Jens Bloch optimistisk og opfordrer endnu flere virksomheder og institutioner til at melde sig. – Og hvad med det næste Byråd i Kolding? Hvis de trænger til en ”ryste-sammen”-dag, er vi klar, siger han.