Nordjyske virksomheder skal ud på det globale marked

22/03/2011 08:27

En stor investering på 112 mio. kr. i det regionale erhvervsliv skal give nordjyske virksomheder et konkurrencefortrin, når de skal have deres produkter og services ud på det globale marked.

Med opbakning fra det regionale Vækstforum investerer Nordjylland nu i alt 112 mio. kr. i et nyt stort globaliseringsprogram målrettet regionens små og mellemstore virksomheder. Det nye initiativ skal åbne døren til det globale marked for flere nordjyske virksomheder og der igennem skabe øget vækst i det regionale erhvervsliv.

Og netop de små og mellemstore virksomheder står overfor en særlig udfordring. Trods et stort potentiale kommer de ofte ikke længere ud over rampen på egen hånd, og de går derved glip af muligheden for at få deres produkter og services ud på det globale marked. Det forklarer Oticon-direktør Peter Finnerup, som er medlem af formandskabet i Vækstforum Nordjylland:

- Manglende viden om adgang til markeder udenfor Danmark er i dag en barriere for mange små og mellemstore virksomheder. Og en travl hverdag gør det samtidig svært for virksomhederne at finde tid til at udvide deres afsætningskanaler. Vi gør det nu muligt at komme i gang på en ukompliceret måde, hvor virksomhederne får en ordentlig startdosis på kompetenceområdet. Det skal være med til at øge deres omsætning og indtjening til gavn for dem selv og for hele Nordjylland, siger Peter Finnerup.

Virksomheder får én indgang til det globale marked

Med det nye nordjyske globaliseringsprogram, der går under navnet GLOBAL, vil Vækstforum imødekomme virksomhedernes voksende behov for global tilstedeværelse. Programmet består af tre delprojekter med fokus på henholdsvis globale relationer, globale markeder samt globale forsyningskæder, kompetenceudvikling og øget digitalisering. Vækstforums forventning er, at omkring 1000 virksomheder vil deltage i projektet – dels gennem længerevarende udviklingsforløb tilpasset den enkelte virksomhed og dels gennem delegationsrejser og konferencer målrettet bestemte brancher eller markeder.

De mange udviklingsforløb og aktiviteter vil blive gennemført i tæt samarbejde med Væksthus Nordjylland, Aalborg Universitet og Norddanmarks EU-kontor, der bliver operatør på hver sit delprojekt. På den måde forenes de nordjyske kernekompetencer omkring globalisering. Det sker for at give virksomhederne én samlet og ukompliceret indgang til målrettet rådgivning og aktiviteter, der kan styrke deres muligheder på det globale marked.

Satsning bygger videre på eksportsucces

Modellen med en koordineret globaliseringsindsats målrettet virksomhedernes behov er tidligere blevet anvendt med succes i Nordjylland. Fra 2004 til 2008 deltog 150 virksomheder i et nordjysk eksportfremmeprogram, der ifølge en evaluering skabte over 500 nye arbejdspladser og mere end en halv milliard i øget eksport.

Samtidig har Væksthus Nordjylland de seneste år gennemført flere andre virksomhedsrettede projekter med rådgivning og aktiviteter, der har været meget efterspurgte i det nordjyske erhvervsliv. Bl.a. har projekterne Flere Virksomheder i Vækst (FVIV) og Virksomheder i Teknologisk udvikling (VITU) tilført de nordjyske virksomheder stærkt efterspurgte kompetencer, som har sikret virksomhedernes fortsatte udvikling. Derfor ved man, at det er en stærk model, der nu fortsætter i den nye koordinerede satsning. Det fortæller Hjørring kommunes borgmester Arne Boelt, der er bestyrelsesformand i Væksthus Nordjylland:

- Et tæt samarbejde i regionen skal sikre, at de nordjyske virksomheder får optimal udnyttelse af de utallige muligheder, som globaliseringen giver os. Med den koordinerede indsats i GLOBAL tilbyder vi virksomhederne en målrettet og stærk palette på tværs af Væksthus Nordjylland, Aalborg Universitet og Norddanmarks EU-kontor, siger Arne Boelt.

Yderligere informationer

GLOBAL - Globaliseringsprogrammet i Nordjylland

Programmets formål er både at udvikle ny viden samt udnytte allerede eksisterende viden i Nordjylland omkring globalisering, så der skabes vækst gennem internationale aktiviteter i en planlagt og koordineret indsats. Målgruppen er alle nordjyske virksomheder med internationale ambitioner med særligt fokus på virksomheder med vækstambitioner.

Der kalkuleres med, at omkring 1000 virksomheder vil deltage i projektet. Nogle vil deltage i længerevarende udviklingsforløb, andre i korterevarende/enkeltstående delegationsrejser og konferencer m.v. Virksomhederne kan deltage i flere forskellige aktiviteter. Programmet består af tre delprojekter med fokus på hvert sit område, hhv.:

1. Globale relationer: Individuelle kompetenceforløb; Kompetenceudvikling i netværk; Udstationering af eksportrådsmedarbejder

2. Globale forsyningskæder, kompetenceudvikling og øget digitalisering: Globale forsynings- og værdikæder; Intensive kompetencemoduler for internationale SMV’ere; Succesfuld international digitalisering

3. Globale markeder: Strategisk markeds- og kompetenceudvikling; Strategisk internationalt forskningssamarbejde; Intensive partnerskaber til globale vækstmarkeder

Operatører på programmet er Væksthus Nordjylland, Aalborg Universitet og Norddanmarks EU-kontor. Programmet har et budget på 112.302.827 kr., hvoraf de 56.151.413 kr. er finansieret af Vækstforum Nordjylland via EU’s Strukturfonde.

Programmet løber i tre år fra 2011 til 2013.