Ny forskning om offentlighedslove i Norden

16/10/2012 14:49

Administrator

En bevilling på knap 200.000 styrker et DMJX-forskningsprojekt, som har til formål at bidrage til debatten om offentlighedens ret til aktindsigt

Dagspressens Fond har netop bevilget 186.000 kroner, som vil give tyngde til et igangværende forskningsprojekt på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Projektet bliver gennemført af Oluf Jørgensen og har til formål at sammenligne de nordiske offentlighedslove.

Målet for projektet er at styrke kendskabet til regler og retspraksis i Norden og give grundlag for debat om udvikling, der kan fremme offentlighedens kontrol med magtudøvelsen og borgernes deltagelse i demokratiet.

- Ret til indsigt er afgørende for journalister og mediers dækning af samfundsmæssige forhold. En stærk offentlighedslov giver grundlag for dokumentation, mens en svag lov giver grundlag for rygter og spin, siger Oluf Jørgensen, forskningschef i mediejura.

Ny webside Forskningsprojektet blev igangsat den 1. marts i år. Og netop i denne uge er de første frugter høstet i form af lanceringen af en ny webside med links til love og regler, udredninger og rapporter samt eksempler på aktiv netinformation fra myndigheder og organisationer i de nordiske lande.

Den første artikel - som redegør for hvilke organer og opgaver, der er omfattet af offentlighedslovene – er klar til publicering.

Når projektet udløber per 1. september 2014 er målet, at der er publiceret en sammenfattende, rapport og en række artikler. Oluf Jørgensen vil gennemføre rejser til de nordiske hovedstæder og har planer om en nordisk konference, hvorfor bevillingen fra Dagspressens Fond falder på et tørt sted.

Nordisk Journalistcenter ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, samt højskolens bibliotek spiller sammen med Oluf Jørgensen en aktiv rolle i projektet.