Open Access kan flytte forskningen

01/11/2011 10:48

Nick Allentoft

Mere end tredive overbevisende historier, der viser værdien i at åbne adgangen til resultaterne af offentlig finansieret forskning, kan nu læses på websitet Open Access Success Stories - www.oastories.org.

Succeshistorier fra mere end 11 lande og mange fagområder fortælles af et bredt spektrum af interessenter, fra den enkelte forsker over redaktører af videnskabelige tidsskrifter til forlag og firmaer. Den brede vifte af historier er indsamlet af Knowledge Exchange, et europæisk partnerskab hvor Danmarks Elektroniske Fag- og Forskningsbibliotek (DEFF) deltager.

Læses i 180 lande
Et af eksemplerne er First Monday, der er et 15 år gammelt Open Access-tidsskrift om internettet med en bred læserskare. Tidsskriftet blev lanceret i maj 1996 af chefredaktør Edward Valauskas sammen med det danske forlag Munksgaard, der var interesseret i at eksperimentere med nye måder at publicere på. Tidsskriftet er nu blandt de længst eksisterende og mest respekterede peer-reviewed elektroniske tidsskrifter om internettet og læses i 180 forskellige lande. Læs historien på First Monday.

Forskning skal ikke censureres
Professor Richard Clapp, University of Boston, offentliggjorde i 2006 en artikel om dødeligheden blandt IBM-ansatte i Open Access-tidsskriftet Environmental Health. At gøre artiklen offentlig tilgængelig for alle – andre forskere, IBM-ansatte, ansatte i industrien og den brede offentlighed – kan synes indlysende, men det tog mere end to års indsats at nå dertil. Det inkluderede bl.a. en boykot fra et anerkendt tidsskrifts redaktion, medieopmærksomhed omkring rettigheder og sagsanlæg. Artiklen blev til slut publiceret i Open Access-tidsskriftet Environmental Health – et at de første BioMed Central tidsskrifter, hvor chefredaktøren Philippe Grandjean fra Syddansk Universitet med glæde accepterede artiklen. Læs historien om IBM-forskningen.

Brug og kommentér
Historierne kan ses på websitet Open Acces Success Stories, der er åbent for kommentarer og flere historier. Alle bidrag kan downloades fra Knowledge Exchange websitet og genbruges i publikationer og på andre websites under en Creative Commons-licens.