Optimisme efter nærbanemøde med minister

15/03/2013 14:07

Varde Kommune

En delegation fra Varde, Esbjerg, Region Syddanmark, Vestbanen og Sydtrafik præsenterede tirsdag forslag om syd- og vestjysk nærbane for transportministeren og trafikforligspartierne. En ny nærbane kan for små penge binde Ribe, Bramming, Esbjerg, Varde og Oksbøl sammen og styrke den kollektive trafik i et område med over 100.000 borgere i de fem største byer.

Repræsentanter for Varde, Esbjerg, Region Syddanmark, Vestbanen og Sydtrafik var tirsdag i Transportministeriet for at præsentere nærbaneprojektet, som ifølge konsulentformaet COWI er mere samfundsøkonomisk rentabelt end den københavnske metro og den kommende letbane i Aarhus. Efter mødet med transportminister Henrik Dam Kristensen (S) og trafikforligspartierne var der optimisme:

-Nærbaneprojektet blev meget positivt modtaget, og vi havde en konstruktiv dialog. Nærbanen vil virkelig kunne give et løft for bosætningen i Varde Kommune. Studerende vil hurtigt kunne komme ind til uddannelsesinstitutionerne i Esbjerg – og de mange, som pendler på tværs af de to kommuner for at komme på arbejde, vil også få glæde af nærbanen, siger borgmester i Varde Kommune Gylling Haahr (V).

I den billigste version kan nærbanen realiseres ved at investere 25 mio. kr. i en ny station i Jerne nær uddannelsesinstitutioner i Esbjerg.

-Der er rigtig god samfundsøkonomi i nærbaneprojektet, og det kan sættes i gang uden de store udgifter, fordi det bygger på eksisterende baner og materiel. Nærbanen vil få flere til at tage toget, og det vil også styrke en kommende hurtig forbindelse mellem Esbjerg og København, siger borgmester Gylling Haahr.

Med i delegationen var desuden formand for teknik- og forsyningsudvalget i Esbjerg Kommune og medlem af regionsrådet, Freddie H. Madsen (DF), bestyrelsesformand for Vestbanen A/S og Sydtrafik Poul Rosendahl og medlem af regionsrådet Karsten Uno Petersen (S).

Fakta:
Nærbanen forbinder eksisterende baner mellem Ribe, Bramming, Esbjerg, Varde og Oksbøl. COWI har regnet på tre modeller med afgang mellem én og tre gange i timen på faste minuttal. I alle modeller indgår en ny station i Jerne i Esbjerg. Passagertallet forventes at sige fra 35-64 procent, anlægsudgifterne ligger mellem 102 og 344 mio. kr. Et alternativt forslag fra Trafikstyrelsen tager første skridt i nærbaneprojektet ved at investere 25 mio. kr. i en ny station i Jerne.

Mest Læste

Annonce