Reg.Nordjylland: Skagen Gigt- og Rygcenter modtager Patienternes Pris

01/10/2010 10:45

Dermed er den allerførste modtager af Sundhedsbrugerrådets Patienternes Pris fundet. Det skete i selskab med 36 andre kandidater fra hele regionen, men pilen pegede på Skagen.

Og fredag kl. 10 bliver prisen så overrakt i Skagen af Henning Olsen, formand for Sundhedsbrugerrådet og regionsrådsformand Ulla Astman.

Otte forskellige personer har indstillet modtageren med mange forskellige begrundelser. Sundhedsbrugerrådet har imidlertid især lagt vægt på, at alle otte pegede på den samme ting: At man bliver behandlet som et helt menneske og ikke som en sygdom.

3 ugers ophold for en bedre livskvalitet
Centret tilbyder 3 ugers genoptrænings- og rehabiliteringsophold for gigt- og rygpatienter i hele landet. Skagen Gigt- og Rygcenter er placeret i skønne omgivelser ved Skagens gamle sygehus tæt på byen, havnen og naturen.

I Skagen har man ikke patienter men træningsgæster, og de skal være færdigudredte og færdigbehandlet inden opholdet.

Formålet med et 3 ugers ophold er, at træningsgæsten kommer til at fungere bedre i hverdagen og kan leve bedre med f.eks. smerterne. Den enkelte skal få flere muligheder for f.eks. mere fysisk aktivitet og bevægelighed.

Mange gigt- og rygpatienter er nemlig blevet inaktive og begrænsede i deres udfoldelsesmuligheder på grund af smerter og angst for at belaste kroppen for meget. Under opholdet oplever de, at intensiv og korrekt træning giver kroppen helt nye muligheder.

Så mange tilfredse mennesker
- Det har været en fantastisk oplevelse at læse de mange indstillinger. En oplevelse, jeg godt kunne tænke mig mange andre også fik mulighed for, siger Henning Olsen, formand for Sundhedsbrugerrådet.

- Igennem de mange indstillinger fik vi virkelig en fornemmelse af, hvor mange glade og tilfredse mennesker, det nordjyske sundhedssystem afføder. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at der er mange flere, men vi skal lige have startet Prisen. I de kommende år bliver den mere kendt, og det kan vi helt sikkert mærke på antallet af indstillinger. Men i Sundhedsbrugerrådet er vi nu imponeret over, at der allerede første gang kom 94 indstillinger.

Tak til de, der har indstillet

Henning Olsen synes, at de mange, der har indstillet afdelinger til at modtage prisen, fortjener en tak. Uden dem var det slet ikke muligt at uddele en pris.

Yderligere informationer
Læs mere om Patienterne Pris og de indstillede til Prisen