Retten til modersmålsundervisning bør genindføres

01/11/2011 14:08

Nick Allentoft

Tosprogede skolelever får mere udbytte af undervisningen og præsterer bedre, hvis de tilbydes obligatorisk modersmålsundervisning, viser en ny undersøgelse fra AKF. Forskningen viser endnu engang, at ordningen bør genindføres, lyder det fra Anders Bondo Christensen.

Kommunernes pligt til at udbyde obligatorisk modersmålsundervisning blev afskaffet i 2002 under den tidligere regering. Seks år senere i 2008 fik kun 5.000 af landets cirka 70.000 tosprogede elever tilbudt modersmålsundervisning.

En ny undersøgelse – Tosprogede elevers undervisning i Danmark og Sverige – fra AKF (Anvendt KommunalForskning) viser, at det måske er på tide at genindføre den obligatoriske modersmålsundervisning ude i de danske kommuner.

Det mener i hvert fald Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening.

”Det ville styrke de tosprogede elevers faglighed. Det er der meget forskning, der tyder på. Og så ville det for samfundet også være en ressource. De tosprogede elevers sproglige potentiale burde vi forstå at udnytte meget bedre, end vi gør,” siger han til Folkeskolen.dk.

Styrker fagligheden
Forskerne bag undersøgelsen har forsøgt at finde svar på, hvorfor svenske tosprogede elever scorer højere end danskerne i de årlige Pisa-test.

Konklusionen er, at tosprogede elever i Sverige præsterer bedre rent fagligt, når deres modersmål kommer på undervisningsskemaet. Det gælder ifølge AKF-undersøgelsen både i svensk og matematik.

”Der er ikke forfærdeligt mange forskelle mellem Danmark og Sverige. Men lige præcis modersmålsundervisningen ser ud til at have en betydning,” siger forskningsleder Beatrice Schindler Rangvid til Folkeskolen.dk.
 

Mest Læste

Annonce