SIND: Markant flere pårørende og psykiatriske patienter søger hjælp

26/09/2010 23:23

Landsforeningen SIND, der siden 1960 bl.a. har hjulpet sindslidende og deres pårørende med dialog, juridisk bistand og rådgivning, oplever i disse måneder markant vækst i både antallet og tyngden af henvendelser til foreningen. ”Flere henvender sig med større problemer end tidligere år. Problemerne accelererer”, konstaterede foreningen ved weekendens landsmøde i Nyborg.Trods fejring af Landsforeningens 50 års jubilæum var Landsmødet præget af bekymrede diskussioner: Forholdene for medarbejdere, pårørende og sindslidende inden for psykiatrien er under hastig forandring til det værre. ”Ændringen er markant sammenlignet med 2009. Der er nu fuldt blus på de sikkerhedsventiler i samfundet, som supplerer tilbuddene fra regioner og kommuner. Fx er søgningen til SINDs telefonrådgivning for pårørende steget med 47 pct. Antallet af henvendelser om problemer med afhængighed af medicin til SINDs Benzo-rådgivning ligger ca. 25 pct. over sidste års niveau. Tendensen er den samme på foreningens øvrige områder, herunder de juridiske bisiddere”, oplyser den genvalgte landsformand for SIND, Knud Kristensen. Væksten er opstået inden, at hospitalernes seneste besparelser og afskedigelser er trådt i kraft. Årsagerne til stigningen er bl.a. at hospitalerne reducerer kvaliteten af behandlingen og udskriver patienter hurtigere end tidligere til forringede lokale tilbud. Dertil kommer, at flere sindslidende kommer ind under retspsykiatrien og at patienter med nyopdagede diagnoser for sjældent får tilstrækkelig hjælp i tide. Knud Kristensen opfordrer politikerne til hurtigst muligt at handle langsigtet på tværs af ideologier. De kommende år vil byde på mere massive problemer inden for psykiatrien. Uanset partifarven på Danmarks næste regering bliver sindslidelser en uundgåelig og væsentlig prioritet. ”Udtrykket ’hvad der er sparet, er tjent’ gælder absolut ikke inden for psykiatrien. Tværtimod. De kortsigtede besparelser grundlægger endnu større problemer i fremtiden, som bliver svære at genoprette. Netop nu betyder neddroslingen af forebyggelse, af tidlig indsats og af aktivering, at mange mennesker og familier bevæger sig ind i en dårligere tilværelse, hvorfra der ikke er mange veje tilbage”, siger Knud Kristensen.

Yderligere oplysninger:
Landsformand Knud Kristensen, [email protected], telefon:86 17 63 98