Velfærdsløsninger som god salgsvare verden over

Velfærd er et område, hvor det gemmer sig et stort potentiale i form af de såkaldte velfærdsteknologier, hvor den private sektor byder ind med såvel serviceløsninger som produkter. Nu har en undersøgelse set nærmere på, hvor stort potentialet egentlig er på det område, og det ville ifølge DI kunne blive endnu større.

Et bedre samarbejde og en ændret udbudspraksis vil være en saltvandsindsprøjtning til en branche, der beskæftiger sig med velfærdsteknologier, og som ligger i en størrelsesorden på et tocifret milliardbeløb i omsætning og har en forventning omstigning i eksporten.

Men den offentlige sektors prioriteringer og ressourcer, manglende incitamenter og den praktiske brug af udbudsreglerne i regioner og kommuner udgør en alvorlig barriere for udviklingen af netop den velfærdsteknologiske branche.

Ikke bare kroner og ører
Omkring 251 virksomheder i Danmark opererer på det velfærdsteknologiske område, og en af dem er virksomheden Medical Insight A/S. Her udvikler man billeddistributionssystemer til sundhedssektoren.

Virksomhedens vigtigste kunder er Region Nordjylland, Region Sjælland samt Region Syddanmark. Hos Medical Insight mener man dog, at udbudsreglerne er meget hæmmende for at tilbyde innovative løsninger, da det offentlige typisk har stor fokus på den umiddelbare omkostning.

- Udbudsreglerne tager derfor ikke i høj nok grad højde for den langsigtede økonomiske besparelse, der er ved at effektivisere, forklarer systemingeniør Emil Enemærke fra Medical Insight.

Ud på verdensmarkedet
Og for virksomhederne er det utroligt vigtigt gennem årtier at få udviklet og afprøvet velfærdsteknologier på det danske marked i tæt samspil med offentlige myndigheder, før disse sundheds- og velfærdsydelser kan sælges på udenlandske markeder.

Et godt eksempel på erfaringer med det har Falck, som er en af de største private leveandører af service- og velfærdsteknologiske ydelser i Danmark.

- Muligheder for udvikling og afprøvning af nye service- og velfærdsteknologiske ydelser på hjemmemarkedet er en væsentlig drivkraft til at bringe danske servicevirksomheder og kernekompetencer ud på det globale marked. Et stærkt hjemmemarked er blandt succeskriterierne for øget global eksport af sundheds- og velfærdsteknologiske ydelser, fortæller Anne Mette Koch Bangsgaard, afdelingsdirektør i Falck.

To gevinster at hente
DI’s sundhedspolitiske konsulent Mille Keller Holst vurderer, at der er meget at hente ved et bedre samarbejde mellem den offentlige sektor og den private om løsninger på velfærdsområdet.

- Det vil på den ene side give en mere effektiv og innovativ offentlig sektor, hvormed borgere og virksomheder får en bedre og billigere offentlig service, og på den anden side ligger der et stort eksportpotentiale i afprøvede velfærdsteknologier.

/DI Service/

Emneord: Velfærdsløsninger, Velfærdsteknologi, Dansk Industri, Udbudspraksis, OPS, Indkøb, Sundhedssektoren
Dansk Industri på DenOffentlige.dk Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med dette udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder ...
Aktivitet: Artikler: 182 | Events: 2 | Kompetenceområder: 1

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale.

I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

• 10.11.17 Bæredygtighed
    3R Kontor vinder Grøn Indkøbspris 2017

Torsdag uddeltes Grøn Indkøbspris ved konferencen Grønne Indkøb i Politik og Praksis. Prisen gik til 3R Kontor. 3R har udmærket sig ved at fremme et marked for genanvendte møbler for offentlige og private indkøbere og skabe fokus på cirkulær økonomi.

• 08.11.17 Politik
    Erhvervsministeren vil fremme ansvarlige offentlige indkøb

Hvis den offentlige sektor skal blive bedre til at lave ansvarlige offentlige indkøb, skal der gøres op med uklare krav til leverandørerne. Erhvervsministeren er nu gået i dialog med KL om at igangsætte en række initiativer på området.

• 25.10.17 Velfærd
    DI: Tiltrængt fokus på borgernes frie valg

Regeringen har i dag præsenteret sit udspil til at styrke og udvide borgernes frie valg. DI er tilfredse med, at regeringen skærper fokus på borgernes frie valg, som på flere områder i dag ikke fungerer godt nok.

• 25.10.17 Infrastruktur
    Ny rapport: Letbanen bliver hovedstadens største vækstmotor

32 mia. kroner i private investeringer, 36.500 nye arbejdspladser og 32.000 nye borgere. Nye tal peger på, at Hovedstadens Letbane forventes at blive en endnu bedre investering end først antaget, når den er anlagt i de Københavnske omegnskommuner.

• 05.10.17 Politik
    Nye regler skal forebygge konkurser i hjemmeplejen

Retvisende priser, lovkrav om beredskabsplaner og et styrket samarbejde mellem kommuner og private hjemmeplejefirmaer. Det er nogle af de initiativer, som skal være med til at forebygge konkurser i hjemmeplejen. Hent aftalen her.

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige