Video installeres i ambulancer

25/10/2011 10:01

10 ambulancer og en akutlægebil i Nordjylland får inden nytår installeret videokamera, så en læge på sygehuset kan give ambulanceredderen hjælp til bedre vurdering af patienten.

Nu bliver den tidlige indsats for akut hjælp til borgere forbedret. Når ambulancereddere i dag henter og bringer patienter til sygehusene, vil de fremover kunne bruge video, når de ønsker vejledning fra en læge i behandlingen af patienten.

10 ambulancer og en akutlægebil får installeret et avanceret videokamera med trådløs forbindelse. Hvis patienten samtykker, kalder redderen op til en akutmodtagelse, akutlægebilen eller anden sygehusafdeling, og lægen kan vurdere patientens tilstand.

- Det er et teknologisk fremskridt, som vi ikke kender til andre steder. Det er altid bedre at kunne se patienten og vurdere, end at lytte til en overlevering fra ambulanceredderen. Med video kan en læge give en patient en bedre behandling end hidtil, og vi venter os et positivt resultat af projektet, siger Poul Anders Hansen, præhospital leder, Region Nordjylland.

Akutlægebilen, som dækker hele Nordjylland, vil få gavn af det nye udstyr, mener overlæge Marianne Toftegaard:

- I akutlægebilen kan videotransmission fra en ambulance være en hjælp til prioritering af flere samtidige ture, og det kan også afgøre, om vi skal køre til en patient langt væk. Brug af video kan formentlig blive en naturlig del af hverdagen, siger Marianne Toftegaard.

Projekt varer et år
Regionen har fået 1,5 millioner kroner fra den forrige regerings akutpulje. Pengene bliver brugt til et forsøgsprojekt med installation af video i 10 ambulancer og tv-modtagestationer på akutsygehusene i Region Nordjylland og udvalgte afdelinger. Akutlægebilen i Aalborg får både videokamera og modtagestation. De 10 ambulancer er udvalgt i yderområder som Thy-Mors, Jammerbugt, Mariagerfjord, Vesthimmerland og Skagen.

Ambulanceredderne skal desuden have en kort instruktion i brugen af udstyret, men det er ganske ligetil, fortæller Falcks ambulancechef, Kjeld Brogaard:

- Med videokameraet i hånden trykker redderen på en knap for den afdeling, han vil ringe op til. På et ulykkessted eller ved afhentning i hjemmet vil videoudstyret give redderne en endnu større faglig sikring i deres arbejde, siger Kjeld Brogaard.

Videokameraet har ikke mindre end 5 sim-kort installeret, så det sikrer, at videosignalet så vidt muligt går igennem fra alle egne af regionen. Det er firmaet Sharecon/Viewcare, der er leverandør.

Projektet varer i et år, hvor efter det bliver evalueret af Aalborg Universitet.