Privat leverandør svigtede igen og igen: Kommune får alvorlig kritik for at svigte sit tilsyn

Ledelse

16/03/2017 11:33

Nick Allentoft

Privat plejefirma har fået flere hundrede klager over svigt i forhold til medicinering, rengøring og personlig hygiejne. Nu kritiseres Lolland Kommune for ikke at have grebet ind, men borgmesteren undrer sig over, at styrelse kritiserer kommunen, før sagen er afgjort.
Styrelsen for Patientsikkerhed retter alvorlig kritik af Lolland Kommune for at have svigtet sin kontrol med det private plejefirma Pleje Plus, skriver TV2.   Firmaet har fået mindst 250 klager fra borgere og pårørende, der beretter om svigt hvad angår medicinering, personlig hygiejne og rengøring.

Og det er et alvorligt problem, at kommunen ikke har grebet ind, siger Anette Lykke Petri, der er enhedschef ved Styrelsen for Patientsikkerhed til TV2.

- Vi finder det meget kritisk, at kommunen ikke tidligere har reageret over for de her rigtig mange klager, der har været over Pleje Plus, siger hun.   Styrelsen gik ind i sagen og bad kommunen om en redegørelse, efter at TV2 i februar fremlagde, at kommunen havde fået omkring 250 klager, siden plejefirmaet overtog en del af hjemmeplejen på Lolland sidste sommer.   - Vi savner, at kommunen som overordnet tilsynsmyndighed havde grebet ind og handlet langt tidligere, end de har gjort. Vi har aldrig før set, at der ophober sig så mange klager et enkelt sted, uden at kommunen reagerer, siger Anette Lykke Petri til TV2.   Styrelsen for Patientsikkerhed kritiserer særligt Lolland Kommune for 14 sager, der omhandler medicinering. I de tilfælde kunne det enten ikke dokumenteres, at medicinen var blevet givet, eller om borgeren havde fået sin medicin rettidigt.    Styrelsen oplyser, at sagen ikke er endeligt sagsbehandlet. Derfor vil de ikke på nuværende tidspunkt udtale sig om, hvilke konsekvenser sagen kan få for Lolland Kommune. Sagen bliver drøftet på et møde i styrelsen på tirsdag. Det kan ikke udelukkes, at der kan blive tale om et påbud, skriver TV2.    Borgmester forundret over kritik Lolland Kommune bliver kritiseret af Styrelsen for Patientsikkerhed for ikke at have grebet ind overfor et plejefirma, der har fået flere hundrede klager fra patienter og pårørende. Men det er utilfredsstillende, at Styrelsen for Patientsikkerhed har rettet kritik, før sagen er afgjort, siger Holger Schou Rasmussen (S), der er borgmester i Lolland Kommune.

- Jeg bliver meget bekymret, når en myndighed går ud og udtaler sig om en sag, som endnu ikke er afgjort. 

Den endelige afgørelse i sagen er nemlig ikke blevet truffet. Derfor undrer borgmesteren sig over, at en enhedschef i styrelsen allerede er gået ud og har udtalt sig kritisk.    - Vi tager selvfølgelig kritik til os, men vi skal have kritikken først. Vi skal have en endelig afgørelse. Og den har vi simpelthen ikke fået endnu, siger borgmesteren.   Sagen bliver drøftet på et møde i Styrelsen for Patientsikkerhed på tirsdag. Det kan ikke udelukkes, at der kan blive tale om et påbud, skriver TV2. Det er det private plejefirma Pleje Plus, der har modtaget de omkring 250 klager, som beretter om svigt, hvad angår medicinering, personlig hygiejne og rengøring.    Anette Lykke Petri, der er enhedschef ved Styrelsen for Patientsikkerhed har udtalt, at det er et alvorligt problem, at kommunen ikke har grebet ind tidligere, skriver TV2.   - Vi finder det meget kritisk, at kommunen ikke tidligere har reageret over for de her rigtig mange klager, der har været over Pleje Plus.   - Vi savner, at kommunen som overordnet tilsynsmyndighed havde grebet ind og handlet langt tidligere, end de har gjort, siger hun til TV2.   Borgmesteren har ikke yderligere kommentarer, før han får den endelige afgørelse på tirsdag.   /ritzau/

Mest Læste

Annonce