Regeringen og KL vil styrke skoleledernes uddannelse

Skoleledere skal fremover kunne tage en uddannelse med en formel specialisering i skoleledelse, mener KL og regeringen efter forslag fra en arbejdsgruppe.

Den eksisterende diplomuddannelse i ledelse skal fortsat være ramme for skoleledernes uddannelse. Men den skal styrkes, så den i højere grad understøtter de behov, der særligt kendetegner skolelederenes udfordringer. Samtidig skal uddannelsen i højere grad tage udgangspunkt i ledernes egen praksis.

Vær med i Skoleavisen

Er du aktør på skoleområdet - privat, fri, efter eller folkeskole - så kan du bidrage til Skoleavisen på to måder. Send indlæg direkte til redaktionen på skoleavisen@denoffentlige.dk eller blive redaktør for dit eget indhold som udgiver på DenOffentlige. 

Vi holder workshop jævnligt for nye aktører til Skoleavisen. Få en mail når næste dato er fastlagt. Skriv til os her

Sådan lyder de mest centrale af de anbefalinger, som kommer fra en arbejdsgruppe med deltagelse af KL, Undervisningsministeriet, Finansministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Børne- og Kulturchefforeningen, Skolelederforeningen og BUPL’s Lederforening.

På baggrund af anbefalingerne vil regeringen nu arbejde med konkrete forslag til, hvordan uddannelse af skoleledere kan styrkes.

LÆS OGSÅ: Ledere er uddannet for 800 millioner, men...

”Skolelederne har et at de vigtigste job overhovedet, for deres ledelse er afgørende for, om det enkelte barn trives og får de rette kundskaber til at kunne klare sig videre i livet med uddannelse og job. Derfor skal vi give skolelederne de bedst mulige forudsætninger for at drive gode skoler. Her spiller den rette lederuddannelse en vigtig rolle, ” siger undervisningsminister Merete Riisager.

Minister for offentlig innovation Sophie Løhde siger:

”God skoleledelse spiller en afgørende rolle i forhold til elevernes læring. Vi er klar til at styrke indholdet i den nuværende diplomuddannelse, så den bliver mere praksisnær, og det fx bliver muligt at tage en formel specialisering i skoleledelse. Der skal fokuseres mindre på teori og mere på at omsætte til praksis. Arbejdsgruppens rapport vil samtidig indgå som et godt bidrag til Ledelseskommissionen, der i starten af det nye år skal fremlægge sit bud på, hvordan vi kan styrke kvaliteten af offentlig ledelse.”

Prøv DenOffentlige

DenOffentlige får ingen mediestøtte og er stadig gratis for for vores 100.000 læsere. 

Prøv os! Bestil vores nyhedsbrev - og få automatisk artikler, debat og konstruktiv viden om velfærdssamfundet.

- Det er gratis 

Uddannelses- og forskningsminister Søren Pind:

”Ledelsesrummet for skolelederen har i årevis optaget os i Venstre, fordi det er nøglen til at få stærke, veldrevne skoler. Hvis folkeskolen skal styrkes, skal skolelederne styrkes. Det er afgørende for os, og her er uddannelsen af lederne central. Derfor skal uddannelsen også tage udgangspunkt i den virkelighed, som skolelederne møder. Jeg ser frem til at se en konkret model på, hvordan vi får skoleledernes praksis trukket mere ind i uddannelsen.”

Michael Ziegler, formand for KL’s Løn- og Personaleudvalg:

”De formelle uddannelsestilbud til kommunernes ledere skal omlægges. De skal fokusere mindre på teori og mere på deltagernes egen ledelsespraksis. Det gælder ikke mindst uddannelsestilbuddene til skoleledere. Dansk forskning viser nemlig, at god skoleledelse gør en forskel for elevernes læring. Derfor skal uddannelserne i højere grad klæde skolelederne på til den udvikling og det fagprofessionelle samarbejde, der gør en forskel for eleverne læring og trivsel. KL ser frem til at samarbejde med regeringen om en fornyelse af de formelle lederuddannelser.”

Arbejdsgruppen blev nedsat sidste år som følge af regeringen og KL’s Aftale om kommunernes økonomi for 2017.

 

Emneord: Skoleledere, Skoleledelse, Skoleleder, Skolelederne, Skolelederforeningen, BUPL, Børne- og Kulturchefforeningen, Undervisningsministeriet, Kommunernes Landsforening, Finansministeriet, Merete Riisager, Sophie Løhde, Søren Pind, Michael Ziegler, Skoleavisen
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1081 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige