Så kan vi alle fejle roligt: Google valgte navn, som BMW allerede ejer og bruger

Ledelse

11/08/2015 22:18

Nick Allentoft

En navnestrid mellem to af verdens største selskaber kan skabe sammenstød om rettighederne til varemærke.

Efter alt at dømme har Googles ejere ikke benyttet selskabets egen søgetjeneste, før holdingselskabet besluttede at skifte navn til Alphabet.

En hurtig søgning på søgetjenesten havde ellers vist, at den tyske bilfabrikant BMW ejer retten til varemærket og hjemmesiden Alphabet.com, skriver New York Times.

Og BMW ønsker ikke at sælge rettighederne, lyder det, efter at Googles aktier steg omkring fem procent, da børsen på Wall Street i New York åbnede efter nyheden om navneskiftet, som kom mandag.

I forhold til rettighederne for varemærker kan virksomheder bære samme navn, så længe der ikke er mulighed for, at kunderne forveksler dem ifølge det amerikanske patentkontor.

Selvom selskaberne har hver deres kerneprodukter, så forhandler BMW biler, mens Alphabet ejer Google, som profilerer sig på projektet med dets selvkørende biler.

Men Alphabet er også navnet på et af den tyske fabrikants datterselskaber, så BMW er ved at undersøge, om der har fundet en krænkelse af varemærket sted.

- Vi planlægger ikke at sælge domænet, siger Micaela Sandstede, som er talsmand for BMW i hovedkvarteret i München.

Hun beskriver hjemmeside Alphabet.com som en "meget aktiv" del af virksomheden. Hjemmesiden oplevede et stort pres efter Googles navneskift.

Google har afvist at kommentere sagen overfor New York Times. Den amerikanske søgegigant har i stedet taget hjemmesiden www.abc.xyz i brug.

Når hovedselskabet skifter navn, får det ikke betydning for dem, som benytter søgetjenesten, hvor man fortsat kan "google" sig frem til svaret på livet, universet og alting.

Læs mere hos theverge.com

/ritzau/

Mest Læste

Annonce