Sådan vil minister undgå nye skandaler: Fremtidens tog er et produkt - ikke et projekt

En række anbefalinger fra DSB og eksterne konsulenter skal danne grundlag for indkøb af Danmarks nye el-tog.

Første skridt på vej mod nye, moderne el-tog på skinnerne rundt omkring i Danmark i 2030 er taget med en række anbefalinger til, hvordan togene skal anskaffes.

Først og fremmest er det afgørende, at de nye tog er velafprøvede og driftssikre i modsætning til de skandaleramte IC4-tog. Det siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) i en pressemeddelelse.

- Vi skal undgå de fatale fejl, som blev begået ved anskaffelsen af IC4. Og det her beslutningsoplæg er et stort skridt på vejen mod at erstatte DSB’s utidssvarende materielflåde med driftsstabile og moderne eltog, siger han.

Læs om IC4 skandalen

Få overblik over IC4 skandalen her.

Anbefalingerne kommer fra DSB i samarbejde med eksterne rådgivere og skal danne grundlag for den politiske beslutning om indkøb af togene. (Læs sektoranalysen her)

En af anbefalingerne lyder, at de største økonomiske forbedringer for den danske jernbane ligger i scenarier, hvor man i højere grad end i dag anvender udbud, skriver ministeriet i pressemeddelelsen.

- Med Fremtidens Tog anskaffer DSB et produkt, ikke et projekt, og det er et væsentligt udgangspunkt for anskaffelsen, at denne baseres på en etableret produktplatform og kendt og velafprøvet teknologi.

- IC4-anskaffelsen var i væsentlig grad nyt design for AnsaldoBreda og ikke afprøvet på forhånd, lyder det i rapporten om det selskab, der stod bag IC4-togene.

DSB har fremlagt anbefalingerne for ministeren og Folketingets transportordførere. 

Der skal anskaffes mellem 199 og 204 togsæt med 43.000 nye pladser, lyder det. Det ventes, at den samlede investering lander på 17,1-21,8 milliarder kroner.

- Med dette beslutningsoplæg er der skabt et væsentligt grundlag for den beslutning, politikerne skal træffe om køb af Fremtidens Tog, siger Flemming Jensen, administrerende direktør, DSB:

– Og dermed for at indfri de gevinster, som investeringerne i elektrificering, spor, skinner og signaler gør mulige for den kollektive transport i Danmark, siger han i en pressemeddelelse.

Prøv DenOffentlige

DenOffentlige får ingen mediestøtte og er stadig gratis for for vores 100.000 læsere. 

Prøv os! Bestil vores nyhedsbrev - og få automatisk artikler, debat og konstruktiv viden om velfærdssamfundet.

- Det er gratis 

IC4-togene, der blev købt for milliarder af DSB i 2000, er aldrig kommet ordentligt i gang og har været plaget af problemer.

I 2016 måtte DSB nedskrive værdien af togene med over to milliarder kroner og erkende, at de aldrig er kommet ordentligt i brug.

 

FAKTA: Skandaleramte IC4-tog kom aldrig rigtig på banen
IC4-togene blev bestilt for 17 år siden og er aldrig blevet en succes. Læs om forløbet her.

Der blev begået fejl, da man anskaffede IC4-togene. Det skal undgås, når der skal investeres i nye el-tog, lyder det fra transportminister Ole Birk Olesen (LA). 

IC4-togene, der blev købt for milliarder af DSB i 2000, er aldrig kommet ordentligt i gang og har været plaget af problemer.

I 2016 måtte DSB nedskrive værdien af togene med over to milliarder kroner.

Læs her om IC4-togenes brogede historie.

* 2000: DSB bestiller 83 IC4-tog til i alt fem milliarder kroner hos italienske Ansaldobreda for 5,3 milliarder kroner. Alle tog forventes at være leveret og i drift inden 2006.

* 2003: De første togsæt kommer til Danmark, men de er ikke køreklar.

* 2007: De første IC4-tog bliver testkørt i Danmark. De kommer dog ikke i drift på grund af lugtgener fra togets udstødning.

* 2008: Første IC4-tog kører i ordinær drift på en dansk strækning.

* 2009: Ny dato for endelig levering af IC4-togene bliver udgangen af tredje kvartal 2012.

* 2011: DSB indstiller al kørsel med IC4, efter at togene to gange på få dage er kørt forbi røde stopsignaler.

* 2012: Trafikstyrelsen giver DSB tilladelse til igen at køre med passagerer i IC4-togene.

* 2013: Det kommer frem, at udgifterne til IC4-tog har overskredet budgettet med mere end en milliard kroner.

* Sommeren 2016: Status er, at 30 af de indkøbte IC4-tog kører - samme antal som i juni 2015. Planen er, at 77 tog skal være i drift i 2019.

* December 2016: DSB opgiver de facto togene. Det besluttes, at de skal bruges som regionaltog, indtil de kan udfases.

* Februar 2017: DSB nedskriver værdien af IC4-togene med over to milliarder kroner.

* Marts 2017: IC4-togene får akutte problemer med sine hydraulikpumper og må tages ud af drift i flere uger.

Kilder: Ritzau, DSB, Ingeniøren.

/ritzau/

 

Emneord: Jernbanedrift, Elektrificering af jernbanen, Jernbaner, DSB, Togdrift, Transportministeriet, Transportministeren, Ole Birk Olesen, IC4, Stog, Udbud, Konkurrenceudsættelse, OPS, Offentligt privat samarbejde, Fremtidens Tog, 200617
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 5547

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige