Skoleformand: Dannelse er vigtigere end nogensinde

Dannelse må atter i fokus, for det handler i dag om evnen til at kunne omgås andre mennesker, så vi fungerer i fællesskaber både lokalt og internationalt. Det er måske vigtigere end nogensinde før, skriver Troels Borring.

Skolen handler om meget mere end faglighed, valg af ungdomsuddannelse og karakterer. Vores børn og unge går i skole for at blive uddannede, men også for at blive dannede mennesker. For dannelse er ikke bare et gammeldags begreb, der handler om at kunne holde rigtigt på tekoppen, have læst de rigtige bøger og kende de rigtige mennesker. Dannelse i dag handler om livsoplysning, folkeoplysning og ikke mindst at kunne begå sig i et fællesskab.

Vær med i Skoleavisen

Er du aktør på skoleområdet - privat, fri, efter eller folkeskole - så kan du bidrage til Skoleavisen på to måder. Send indlæg direkte til redaktionen på skoleavisen@denoffentlige.dk eller blive redaktør for dit eget indhold som udgiver på DenOffentlige. 

Vi holder workshop jævnligt for nye aktører til Skoleavisen. Få en mail når næste dato er fastlagt. Skriv til os her

Det handler om det frie og selvstændige menneske med en solid personlig kerne, som kan holde ud at være sammen med sig selv og træde ind og ud af forskellige fælleskaber.

Vores børn og unge, som er på vej gennem folkeskolen, de frie grundskoler og efterskolen i disse år, skal overtage og tage del i de mange problemstillinger, som udspiller sig nationalt og internationalt.

Dannelse er afsæt for et fiberstærkt voksenliv

De skal om nogen kunne tage lederskab i en kompleks verden med afsæt i de værdier, vi giver dem med hjemmefra – som forældre og som skole.

Derfor er vi forpligtede til at møde de yngre generationer, der hvor de er.  Lad dem gennemleve de faser, en barndom og ungdom kræver. På den måde bliver de stærke på alle fibre som voksne.

Vi skal udvikle de unges rodnet, så de kan håndtere livets store storme, finde vej til deres videre uddannelse, rejse ud i verden og ikke mindst have mod og styrke til at sætte sig selv i spil sammen med andre end sig selv.

Vi skal give de unge viden, give dem mod på at have holdninger og perspektiv på livet. Vi skal ruste dem til at indgå i fællesskaber – blive frie og engagerede samfundsborgere, der tør sætte en højere dagsorden end dem selv.

Og nej, det er ikke længere så nemt at sætte fingeren på, hvad det betyder og indebærer at være borger i et demokrati.

Vi skal væe hele mennesker

I Danmark skaber vi mennesker gennem uddannelsessystemet, som kan tænke selv og tage initiativ på egen hånd. Vi har en tradition med og indsigt i pædagogik, som harmoniserer godt med det at skabe mennesker. Danmark har en enestående kombination af individualisme, kreativitet, og teamarbejde. Det skal vi blive ved med.

Som uddannelsesaktører - må de unge kunne forvente, at vi tilrettelægger deres dannelse – og uddannelsesvej, så de alle kommer i spil med alt, hvad de indeholder– uanset højde, drøjde, evner, farve, kultur, religion og nationalitet.

Dannelse i den moderne betydning af ordet - kan fungere som en ”venlig bølge”, der bærer den dannede frem i livet. De mennesker, der kender samfundets spilleregler på ryggen, vil altid have nemmere ved at få succes end dem, der ikke har den altafgørende fornemmelse for, hvad der forventes af et interessant og værdifuldt menneske.

I gamle dage var dannelse et grundlag for, om ”du” kunne begå dig i det fine samfund. I dag kan ”du” måske sige, at det er genvejen til at kunne overleve i et komplekst samfund

Det er her hele grundlaget ligger for, om vi kan klare os som mennesker. Hvis vi definerer dannelse ud fra at evnen til at kunne omgås andre mennesker, så er det netop det, der skaber fælleskabet både lokalt og internationalt. Og det er måske vigtigere end nogensinde før.

Menneskehedens store udfordring er at lære at handle ud fra fremtiden, alt imens fortiden bearbejdes, og nutiden spirer frem. Det vigtigste værktøj til at møde disse udfordringer, er mennesket selv med de værdier, vi tror på. 

Emneord: Dannelse, Efterskoleforeningen, Troels Borring, Skoleavisen, Maj2016
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1086 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Kommentarer
  • 08.05.16
    Hvem og hvad er jeg?

    Det vigtigste for os mennesker er ikke at blive et kvalificeret, velvilligt og funktionelt arbejdsredskab for erhvervlivets arbejdsmarked.

    Det vigtigste for os mennesker er at blive et oplyst, velfungerende og dannet menneske, der kan klare sig i de af livets funktioner vi på forskellige tidspunkter i livet kommer ud for.

    Desværre er hele folkeskolen og de højere uddannelsessystemer alene sat til at gøre os mennesker til kvalificerede, velvillige og funktionelle arbejdsredskaber og på den måde lærer vi mennesker ikke hvem og hvad vi reelt er.

    Vi bliver gjort til noget vi ikke er.

    Mange er efterhånden kommer til den erkendelse, at vi er levende mennesker og derfor gerne skal have et liv som mennesker og ikke kun have et liv som arbejdsredskaber i erhvervslivets arbejdsmarked.

    Lever vi mennesker som arbejdsredskaber får vi slet ikke tid til at leve som mennesker, fordi vi skal lige klare at købe det livsnødvendige ind og restituere kroppen til at vi næste dag skal agere arbejdsredskab på arbejdsmarkedet.

    Skal vi opleve at vort samfund bliver et fællesskab af mennesker, skal vi til at omforme vort samfund og dets uddannelsesinstitutioner, således at det er levende mennesker det er baseret på og ikke på at vi kun er arbejdsredskaber.

  • 30.04.16 Troels Hansen
    Dannelse

    En kommentar efterlyser hvorvidt dannelsestanken i artiklen rimer på nutidens skolepolitik? Det kan et dannet menneske vel selv finde svaret på?
    Svaret er et rungende: Nej.
    Det er imidlertid ikke det interesante i mine øjne.
    Omdrejninspunktet må være, hvordan vi som borgere og vælgere
    reagerer på den politiske arrogance.
    Vi er nødt til at stille spørgsmål på vores eget barns eller barnebarns skole.
    Vi er nødt til at sætte vores kryds et andet sted end de partier, der har deltaget i f.eks. reformen af fokeskole og gymnasier.
    Lige nu peger pilen på Sverige, her er lærere flygtet i tusindvis fra det, der kunne have været folkets skole.
    Det samme billede ser vi i Danmark, men hvor er forældrene? Hvorfor hører vi så lidt fra jer?

  • 29.04.16 Børge Hansen
    Og hvad så?

    Det er mildest talt ingen nyhed!
    Det store spørgsmål er så, om den førte politik på universitets-, ungdomsuddannelses-, folkeskole- og daginstitutionsområder understøtter artiklens pointer. Lad os hellere høre om det!!

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige