Vi må aldrig se folkeskolen som noget statisk. Folkeskolen må og skal udvikle og forandre sig for at følge med tiden. Der er ikke én rigtig løsning på, hvordan folkeskolereformen skal se ud, men mange løsninger, der er afhængige af, hvordan tingene ser ud i en bestemt by og en bestemt skole. Folkeskoleloven giver frihed til, at man lokalt kan skabe den bedst mulige folkeskole, skriver Ellen Trane Nørby i denne afrunding af Folkeskole-stafetten.
Lige nu læser andre
Folkeskole-stafetten
I Folkeskole-stafetten diskuteres folkeskolens udvikling, udfordringer, kerneopgave og ledelse af lærere, skoleledere, forskere, interesseorganisationer og politikere.
Det kræver, at vi bevæger os væk fra en debat med sorte og hvide synspunkter og giver plads til nuancerne. Når vi skal forandre folkeskolen, går det ikke, at nogen er helte og andre skurke. Vi skal lytte til hinanden og tale ærligt om udfordringerne – også selv om løsningerne kræver, at vi justerer på tidligere beslutninger.
Læs også
Vi skal tage hånd om stenene i skoen, men vi skal grundlæggende sikre RO til at finde lokale løsninger. Og respekt for lokale forhold. Vide, at den gode løsning for en skole i København ikke nødvendigvis er en god løsning for landsbyskolen i Hylke for en væsentlig del af det at skabe en stærk og stolt folkeskole gror op nedefra.
En dialog der fører til mere end snak Vi må aldrig se folkeskolen som noget statisk. Folkeskolen må og skal udvikle og forandre sig for at følge med tiden. Og læser man de tidligere indlæg, så viser de, at alle både har store visioner og stor veneration for den danske folkeskole. Det er vigtigt, for intentionerne med folkeskolereformen kan kun blive til virkelighed, hvis alle i og omkring folkeskolen løfter i flok.Løfte i flok skal vi blandt andet gennem det nye Kvalitetsforum for Folkeskolen. Stridsøksen, som i den grad har været fremme de seneste år, skal vi begrave. Her kan kommuner, lærere, pædagoger, forældre og elever og vi politikere arbejde sammen på en forpligtende måde. Der er brug for en mere direkte dialog, end der har været hidtil.
Alle skal tage et ansvar for at finde de løsninger, der skal til. Det skal vi gøre ud fra et fælles udgangspunkt om, at det kan og skal lykkes. I kvalitetsforummet kan folkeskolens parter både komme med forslag til mig og til folkeskoleforligskredsen om folkeskolens udvikling. Og jeg er overbevidst om, at forligskredsen vil lytte ihærdigt, hvis alle parter taler i kor. Vi skal sikre en samtale, der fører til andet end mere snak. En stolt skole med plads til forskelligheder Vi skal fortsætte den stærke danske skoletradition, hvor vores uddannelse både bygger på viden, dannelse, kritisk stillingtagen og demokratisk deltagelse. Det handler om vores børn og vores lands fremtid. Vi skal sende børnene videre fra skolen som hele, glade og dannede mennesker. Folkeskolereformen er en vigtig ændring af den danske folkeskole med et markant løft af timetallet, engelsk fra 1. klasse og flere nye elementer, der tilgodeser både svage og fagligt stærke elever. Men det første års tid har vist, at det ikke er en nem opgave at implementere reformen og få intentionerne bag reform til at foldes ud på alle