Specialdesignet uddannelse til psykisk sårbare

Trygt miljø, små hold og støttende lektievejledere og mentorer betyder, at psykisk sårbare unge kan læse fag på Hf. Mød Emilie Claudi Schack, som er en af de unge, der læser Hf Flex med tilknytning til AskovFondens Socialpsykiatri (ASPA).

Solen skinner i Griffenfeldsgade på Nørrebro. AskovFondens Café i stueetagen dufter af friskt brød og kaffe. Oppe på 1. sal i ASPA’s lokaler sidder 25-årige Emilie Claudi Schack bøjet over sinus- og cosinusberegninger ved et bord og taler lavmælt med Claus, der er lektiehjælper.

ASPA står for AskovFondens Socialpsykiatri. Her kan psykisk sårbare blive støttet i at tage forskellige af KVUC’s fag på Hf Flex. Rummet ligner en mellemting mellem en skole og en stue. Og det er også meningen. Der skal være trygt og rart at være.

Voksenuddannelse deler viden - læs om KVUC

Københavns Voksenuddannelsescenter deler viden og erfaringer på DenOffentlige.

Læs flere af deres historier og cases her

”Jeg nyder at komme i skole, og jeg kommer hver dag. Jeg kan både lide huset, de personer der arbejder her og de andre der går her,” fortæller Emilie Claudi Schack og smiler med sit lysende blå blik under kasketten.

Systemet er ikke indrettet på mellemveje

Hun peger på, at der burde være mange flere tilbud som ASPA for mennesker med psykisk sårbarhed eller sygdom. ”Det er som om, at enten passer man ind, eller også gør man ikke. Jobcenteret synes enten, at man er sindssygt dårlig eller 100 procent rask. Systemet er ikke indrettet på mellemveje. Men jeg vil gerne have en uddannelse. Jeg har bare brug for at tage den i et lidt langsommere tempo,” forklarer Emilie Claudi Schack.

Selvom hun skal til eksamen i matematik om tre dage, har hun alligevel overskud til at fortælle sin historie.

’Jeg kunne ikke se nogen mening med livet’
Det med overskuddet er nyt, for sådan har det ikke altid været. Emilie Claudi Schack har en svær skoletid og flere afbrudte uddannelser bag sig. ”Jeg har altid været sindssygt genert og har nok haft en form for social fobi. Jeg har aldrig sagt meget i timerne og har haft svært ved at koncentrere mig,” forklarer hun.

Til gengæld er hun kreativ og har altid elsket at tegne, male og læse. Hun gennemførte folkeskolen og 10. klasse, men i de sene teenageår fik hun det dårligere og dårligere. Tunge depressive tanker myldrede rundt. Både hun selv og hendes forældre var dybt bekymrede, fordi hun isolerede sig og konstant følte sig i en tilstand af panik og håbløshed.

Læs om socialkrisen

Vi har skrevet om sygdomsramte og klemte borgere i systemet gennem lang tid. Læs vores tema om socialkrisen, hvor en lang række artikler er samlet. 

”Det var forfærdeligt, og når jeg kigger tilbage, var det virkelig et lavpunkt for mig. Jeg kunne ikke se nogen mening med livet, alle lyster forsvandt. Jeg kunne ikke overskue almindelige tanker, ikke grine, ikke se en vej ud. Jeg kunne ikke se mennesker og var bange for at kigge folk i øjnene og snakke med dem. Jeg kunne simpelthen ikke fungere normalt i verden,” fortæller hun.

Når tankerne bliver svære

De år, da Emilie var i begyndelsen af 20’erne, var benhårde. De sidste to år er det gået fremad stille og roligt, så i dag trives hun, men har brug for en hverdag, hvor der også er tid til at lade op.

”Hvis det er sent på dagen, og jeg har lavet meget og været ude blandt andre mennesker i mange timer, kan jeg godt pludselig stå i Netto og føle, at der er nogen, der taler om mig, følger efter mig eller blive bange for, at jeg har glemt, hvor jeg bor. Så ved jeg, at jeg skal et sted hen, hvor der ikke er andre mennesker og lade op. Måske bare sidde med min computer og få tankerne væk,” forklarer hun.

Men de angstøjeblikke bliver færre, for hun ved, hvad hun skal gøre og har fået nogle helt konkrete, effektive redskaber, som hun bruger. ”Jeg kender mig selv, stoler på mig selv og ved hvad jeg har brug for - og hvad jeg kan tåle,” forklarer hun.

Fra ingen fremtid til fokuseret som aldrig før

Men det har taget et stykke vej at komme derhen.
”Når man får at vide, at man er psykisk sårbar, som jeg er, så kan man godt tænke, at ’nåh nu har jeg denne her sygdom, så har jeg ingen fremtid og får nok aldrig en uddannelse’. Sådan nogle tanker har jeg haft. Men når man taler med folk her på ASPA, så tænker de jo ikke sådan. Folk tror på, at man kan. Der er plads til at være den, man er, og lære noget samtidig. Her kan jeg overskue de timer, jeg har. Jeg har aldrig følt mig så fokuseret før, som jeg er lige nu. Jeg har fx skrevet notater! Det er stort for mig,” siger Emilie Claudi Schack.

Har knækket matematikkoden

Nu har hun fået plads til at drømme og tænke på fremtiden. Hun vil gerne ind på mediegrafikeruddannelsen og for at kunne det, skal man have matematik på C-niveau – og det har hun ikke. Endnu.

Derfor er hun ved at tage matematik C her på ASPA, hvor hun gennem det sidste halve år for første gang for alvor har knækket koden til formler, ligninger, geometri og statistik. Så at tage matematik på ASPA har også været en personlig sejr og en øjenåbner.

”Jeg har aldrig før kunnet forstå matematik. Enten har jeg fået enormt dårlige karakterer eller er dumpet. Det er gået for hurtigt for mig, og jeg har kunnet mærke lærernes irritation, når jeg ikke har forstået det. Her har det været fuldstændig anderledes. Jeg har for første gang virkelig forstået, hvad matematik handler om,” forklarer hun.

Her er folk ordentlige og tager sig god tid

Mens hun havde det rigtig dårligt, forsøgte hun også at tage forskellige uddannelser og har blandt andet gået på både uddannelsen snedker- og anlægsgartner, men er droppet ud af begge.

Her på ASPA er det anderledes. Man læser fagene på KVUC’s Hf Flex via nettet men med en ekstra dimension, fordi man kommer i huset i Griffenfeldsgade hver dag og får hjælp af både universitetsstuderende lektievejledere, frivillige lektiehjælpere og ASPA’s mentorer. Og så er der en helt anden stemning, end den Emilie Claudi Schack har mødt på de uddannelser, som hun har gået på de senere år.

Læs mere om ASPA's hf-tilbud til psykisk sårbare unge, som ikke er klar til at tage en hf på almindelige vilkår.

”Tingene foregår i et langsommere tempo her. Fagligt er der altid nogen, der har tid til at forklare tingene på forskellige måder, til man har forstået det. Og så er alle ordentlige og påpasselige. Man kan mærke, at dem, der arbejder her, gerne vil hjælpe og forstå en og tænker over, hvad de siger til os som kursister,” forklarer hun.

Der er en grund, hvis hun ikke siger hej i dag

Som kursist på ASPA har man løbende faste samtaler med en mentor, som følger tæt med i, hvordan det går ikke bare fagligt men også socialt og personligt. Emilie Claudi Schack oplever også, at der er en stor forståelse mellem kursisterne. På hendes matematikhold er de ti.

”Vi ved alle sammen, at vi har det til fælles, at vi har en psykisk sårbarhed. Derfor er der også større forståelse og mere rummelighed over for hinanden. Man ved godt, at hvis én ikke siger hej eller er stille den dag, så er det nok fordi han eller hun har nogle tanker i hovedet eller ikke kan overskue det. Ingen bagtaler eller taler dårligt om andre her,” siger hun.

Godt, du kom!

Og det betyder noget, at man ikke behøver gå rundt og skjule, at man har psykisk skrøbelighed med i bagagen.

”I andre sammenhænge kan jeg godt føle, at jeg bærer rundt på den her store hemmelighed inde i mig selv. Når man har det sådan, kan man ikke magte nye venskaber. Jeg kan indimellem tænke at andre tror, at jeg er sindssyg. Her på ASPA kommer alle med paraderne nede på et meget sårbart tidspunkt i deres liv. Og så bliver man mødt af omsorgsfuldhed og gode råd,” forklarer hun.

Omsorgen ligger i de helt små ting, forklarer hun. Hvis en kursist fx har haft det svært en formiddag og kommer lidt senere, bliver han eller hun mødt med ’Godt, du kom!’ i stedet for ’Hvorfor kommer du først nu?’. Når man bliver mødt sådan, kommer der også fokus på fremskridtene, og så ender man måske med at komme hver dag, forklarer hun, før en af ASPA-mentorerne spørger, om hun skal med ned og spise frokost i cafeen. 

Fakta om Emilie

  • Født i 1990
  • Læser matematik C på Hf Flex på ASPA
  • Gik i folkeskolen på Bernadotteskolen
  • 10. klasse og lige nøjagtig bestået hf fra Det Fri Gymnasium
  • Har gået på Den Økologiske Produktionsskole
  • Påbegyndt uddannelse som snedker og anlægsgartner
  • Drømmer om at komme ind på mediegrafikeruddannelsen
  • Bor i København
Emneord: HF-inklusion, HF, KVUC, Psykisk sygdom, Psykisk syge, Unge med psykiske lidelser, Socialt udsatte, Det rummelige arbejdsmarked, Jobcenter, Socialkrisen, Socialkrise, Uddannelse, Voksenuddannelse
KVUC på DenOffentlige.dk KVUC er Københavns Voksenuddannelsescenter, som er en selvejende institution under staten....
Aktivitet: Artikler: 56 | Events: 1 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige