Stigende antal elever i specialklasser: Folkeskolens inklusion er presset

Velfærd

26/03/2018 07:34

Freja Eriksen

Alene i Aarhus Kommune bliver der 11 ekstra specialklasser næste år.

Inklusionen har fået det sværere på mange folkeskoler. Flere og flere børn har så svært ved at gå i en almindelig skoleklasse, at de bliver sendt videre til specialklasser.

I København, Aarhus, Aalborg og mange andre kommuner stiger antallet af elever, der bliver henvist til specialklasser.

Det skriver DR Østjylland.

Alene i Aarhus betyder det, at man skal oprette 11 ekstra specialklasser næste skoleår.

Anders Dinsen om velfærd, inklusion og systemer

Anders Dinsen blogger på DenOffentlige om velfærd, inklusion og livet som bruger af offentlige services. Læs mere om Dinsen og hans tankevækkende blogindlæg her. 

En af dem, der nu skal i specialklasse, er Lise Lotte Schmidts 13-årige søn.

- Som skolesystemet er nu, så er han nødt til at skifte skole. Og det er nødt til at blive en succés. Og den kamp må jeg tage, siger hun til DR Østjylland.

Lise Lotte Schmidts dreng er autist og går på Lystrup Skole.

I 4. klasse brød han helt sammen, da eleverne blev fordelt på en ny måde, og han fik ny klasselærer.

- Han begyndte at slå sig selv. At kaste med ting. Han blev angst, depressiv og selvskadende. Han begyndte at hive øjenbrynene af. Han snakkede om ikke at ville leve. Om pistoler. Der var mange symptomer på mistrivsel, siger Lise Lotte Schmidt.

Først i 5. klasse blev han undersøgt på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center i Risskov og fik diagnosen "Autist." For Lise Lotte Schmidt betyder hendes drengs problemer, at hun ikke har været på arbejde i et år.

Sønnen går nu i 6. klasse, og det går så dårligt, at han har fået en plads i en specialklasse på en anden skole efter sommerferien.

Prøv DenOffentlige 2

DenOffentlige er nyheder, debat og videndeling uden betalingsmur

Prøv vores nyhedsbrev og bliv opdateret på Danmarks udvikling og udfordringer hver dag.  

 

- Mit håb er, at min søn finder ro. Så der bliver et større overskud, så jeg kan starte på arbejdsmarkedet igen, siger Lise Lotte Schmidt til DR Østjylland.

Familien står altså langt fra alene. Bare i Aarhus stiger antallet af elever i specialklasser med 70 børn efter sommerferien. Det er tredje år i træk, antallet stiger, og det giver udfordringer for Aarhus Kommunes PPR - pædagogisk-psykologisk rådgivning.

- Vi må sige, at de sidste to-tre år har der været et øget pres. Inklusionevnen er ikke lige så stor som den har været tidligere, siger Jan Sejersdahl Kirkegaard, der er leder af Aarhus Kommunes PPR.

Det er skolerne, der indstiller hvilke børn, der har brug for at komme i specialklasse.

- Det er sådan set lidt en temperaturmåling på, at der på skolerne er et vældigt pres, der gør, at flere børn kommer i specialpædagogiske tilbud, siger han til DR Østjylland.

Det er især børn med autisme, der er kommet flere af, og som skolerne ikke kan rumme.

- Der er flere børn, der bliver udredt i børnepsykiatrien. Flere børn, der får diagnoser. Flere børn, der må erkende nogen vanskeligheder, der gør, at der skal specialpædagogik til, siger Jan Sejersdahl Kirkegaard til DR Østjylland.

Det stigende antal børn betyder, at kommunen skal oprette 11 nye specialklasser til i alt 131 klasser.

Jan Sejersdahl Kirkegaard mener, at det er et godt tilbud til børnene.

- Der er typisk syv børn i en specialklasse og to voksne. Det giver selvfølgelig en overskuelighed med ro og rytme i skoledagen, som rigtigt mange børn profiterer af.

I Østjylland kommer der også flere flere kommunale specialklasser i Randers, Skanderborg, Horsens, Odder og Favrskov kommuner.

Læs historien på DR.dk

 

 

Mest Læste

Annonce