Store forskelle i andelen af udsatte unge mellem landets kommuner

Rigtig mange af landets kommuner har haft vanskeligt ved at nedbringe andelen af udsatte unge efter finanskrisen. Der skal meget til, før vi kan nå det lave niveau fra 2007, skriver forskere i ny analyse.

Unge, der hverken kommer i gang med en uddannelse eller et job, udgør en af de helt store samfundsudfordringer i mange vestlige lande i dag. Disse unge lader sig kun vanskeligt integrere på arbejdsmarkedet, og har derfor udsigt til en væsentlig lavere livsindkomst end andre – noget, der både har individuelle og samfundsøkonomiske konsekvenser. Tal fra 2014 viser, at cirka seks procent af de danske unge mellem 18 og 29 år hverken er under uddannelse eller i arbejde. Det er de udsatte unge.

Prøv DenOffentlige

DenOffentlige får ingen mediestøtte og er stadig gratis for for vores 100.000 læsere. 

Prøv os! Bestil vores nyhedsbrev - og få automatisk artikler, debat og konstruktiv viden om velfærdssamfundet.

- Det er gratis 

Der er dog store forskelle i andelen af udsatte unge mellem landets kommuner. I hovedstadskommunen Lyngby-Taarbæk ligger andelen på mellem 0 og 3 procent, men kører man knap 100 kilometer vestpå, til Odsherred Kommune, ligger andelen på over 9 procent. Der er ligeledes høje andele af udsatte unge i kommuner som Bornholm, Lolland, Jammerbugt og Brønderslev. Og omvendt er der især lave andele udsatte unge i Øresundskommunerne nord for København.

Den aktuelle fordeling illustreres i figuren ovenfor, som viser, hvor mange udsatte unge der er i hver af landets kommuner som andel af det samlede antal unge i kommunen i 2014.

Det viser et notat med en ny kortlægning fra ROCKWOOL Fondens Forskningsenhed, der fokuserer på både den aktuelle geografiske fordeling af udsatte unge og på ændringer over tid i disse fordelinger i perioden fra 2000 til 2014. Den aktuelle fordeling illustreres i figuren ovenfor, som viser, hvor mange udsatte unge der er i hver af landets kommuner som andel af det samlede antal unge i kommunen i 2014. Figuren er konstrueret således, at en mørkere farvning er ensbetydende med en højere andel, og – som en naturlig følge heraf – at en lysere farvning er ensbetydende med en lavere andel.

Man kan her bemærke, at fordelingen af udsatte unge i landets kommuner ikke tager sig ud som en rådden banan, som ville indebære, at vi især finder store andele udsatte unge i de sydlige og vestlige kommuner. I det omfang, der er et mønster, synes der snarere at være tale om høje koncentrationer af udsatte unge i kommuner, der ligger langs en akse, der går fra nordvest til  sydøst.

Sæt en dagsorden - bliv redaktør for dit eget indhold

DenOffentlige er fremtidens medie for videndeling og konstruktiv kommunikation. Du og din organisation kan blive redaktør for jeres eget indhold på DenOffentlige ligesom flere og flere andre allerede er. Kontakt udgiverkonsulent Claus Grønborg for at høre mere.

Du kan læse endnu mere her.

I notatet sammenlignes dette aktuelle niveau og fordeling af de udsatte unge i landets kommuner med den kommunale fordeling af udsatte unge, som den så ud umiddelbart før finanskrisen i 2007, hvor arbejdsløsheden var historisk lav. I denne sammenligning er det tydeligt, at det over hele landet har været vanskeligt at få de udsatte unge med i den gunstige udvikling, der har præget dansk økonomi og det danske arbejdsmarked i de senere år.

Hvad skyldes de kommunale forskelle?

Det er ikke notatets hensigt at analysere årsager til disse forskelle, og der kan være en lang række forklaringer på, hvad de skyldes. Der er ikke mindst væsentlige forskelle mellem de kommunale arbejdsmarkeder – både med hensyn til generelle ledighedsprocenter, hvilke brancher der er repræsenteret og hvilke typer af jobs, der udbydes. Samtidig er der forskel på uddannelsestilbud og hvilke øvrige indsatser, der tilbydes både udsatte og ikke-udsatte unge. Og endelig er der forskel på sammensætningen af borgere, der bor i de forskellige kommuner, og dermed deres forudsætninger for at indtræde succesfuldt på arbejdsmarkedet og i voksenlivet.

 

Emneord: Udsatte unge i uddannelse, Udsatte unge, Rockwool Fondens Forskningsenhed, Socialkrise, Socialkrisen, 150617
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1081 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige