Stormen viser trafikal sårbarhed

Infrastruktur

06/12/2013 11:20

Gordon Trier Holm

Vejforbindelsen over Storebælt har siden 1999 måttet lukke op til en snes gange. Det koster dyrt for erhvervslivet både på godstransporten, pendlingstrafikken samt rejser til blandt andet møder, kurser og konferencer, peger DI Transport på.
Store storme afslører, hvor afhængige vi er af den trafikale infrastruktur. Særligt de store faste forbindelser er sårbare.     - Vi får måske den historisk set længste lukning af Storebæltsforbindelsen på grund af stormen Bodil. Det vil naturligvis koste dyrt for erhvervslivet på grund af forsinket levering og øgede omkostninger i det hele taget, siger branchedirektør Michael Svane, DI Transport.   Mærkbare gener Siden 1999 har kraftig vind ført til, at vejforbindelsen på Storebælt har måttet lukke en snes gange. Nogle gange har man kunnet ”nøjes” med at lukke forbindelsen i nogle timer, mens det andre gange har været nødvendigt at lukke forbindelse i 5, 7 eller 10 timer. Og det får konsekvens, da 30.000 køretøjer hver dag bruger Storebæltsforbindelsen, og af dem er 10-12 procent lastbiler.    - Vejret er vi ikke herre over, men generne er mærkbare på selve dagen og det efterfølgende døgn. Der er heldigvis tale om forbigående gener, men det har selvfølgelig stor betydning for både erhvervslivet og hele Danmark når Storebæltsforbindelsen må lukke på grund af kraftig vind, siger Michael Svane.    Lukkes for al trafik ved vind over 25 m/sek Erhvervslivet rammes både på godstransporten, pendlingstrafikken samt rejser til blandt andet møder, kurser og konferencer.   Når Storebæltsbroen lukkes for trafik sker i samarbejde med politiet. Som tommelfingerregel kan man regne med, at der er risiko for, at Storebæltsbroen lukkes for høje og lette køretøjer ved vind på 15 m/sek, mens den lukkes for al trafik ved vind over 25 m/sek.

Mest Læste

Annonce