Kampagnen mod Uber har virket, men det fjerner ikke udfordringerne fra nye services.

Uber lukker men nye alternativer får hjælp

Tirsdag klokken 12.00 lukker Uber, men nye alternativer står snart klar til at tilbyde chaufførerne arbejde.

De sidste danskere har kørt en tur med kørselstjenesten Uber, som tirsdag klokken 12.00 trækker stikket i Danmark. 

Men selv om Uber lukker og slukker, kan chaufførerne håbe på at fortsætte deres indtjening. For i kulissen står flere apps og venter på at træde ind på markedet. 

Det fortæller Nicolai Jørgensen, der er formand for Foreningen for deleøkonomi og selv hjælper appen Habil ind på markedet. 

Prøv DenOffentlige

DenOffentlige får ingen mediestøtte og er stadig gratis for for vores 100.000 læsere. 

Prøv os! Bestil vores nyhedsbrev - og få automatisk artikler, debat og konstruktiv viden om velfærdssamfundet.

- Det er gratis 

- I Habil har vi op mod 500 chauffører, der allerede nu har tilmeldt sig. Der er et stort ønske om at have et alternativ til Uber, hvor man kan tjene lidt ekstra.

- Vi forventer at have de første ude at køre op mod weekenden, siger han. 

Nicolai Jørgensen kalder Habil for en fragt-app. Her kan man få flyttet alt for pakker, til cykler eller større genstande. 

Men selskabet benytter sig også af et hul i lovgivningen, der gør det muligt for personer at køre med i bilerne. 

- Den mulighed der ligger i reglerne, det er, at når du skal have transporteret en pakke en cykel og så videre, der har man altid mulighed for at følge med sin pakke, forklarer Nicolai Jørgensen. 

Et anden Uber alternativ kan blive den estiske app Taxify, der er en international taxiapp og retter sig mod både traditionelle taxifirmaer og samkørselstjenester. 

Taxify annoncerede i efteråret 2016, at de var på vej til Aarhus. Men det er fortsat et åbent spørgsmål, om Taxify kommer til Danmark og i givet fald med hvor mange biler og chauffører.

Ifølge Nicolai Jørgensen afventer selskabet, om der opstår et hul i taxiloven, ligesom man afventer flere afgørelser fra EU-Domstolen, hvor der skal tages stilling til Uber. 

Endeligt er der den aktivistiske app Avanti, der har valgt at gå anderledes aggressivt til værks, når Uber har kørt sin sidste tur. 

- Avanti vil slå sig op på at være personbefordring. Simpelthen gå imod alt hvad der hedder lovgivning, siger Nicolai Jørgensen.

 

Emneord: Uber, Deleøkonomi, Nicolai Jørgensen, Taxakørsel, 180417-1
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 5547

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige