V-top afviser intern kritik af Støjbergs asyl-kampagne

Politik

25/07/2015 13:11

Nick Allentoft

Venstre-folks åbne kritik af integrationsminister Inger Støjbergs asylkampagne fejes af bordet af partitoppen.

Er det ren symbolpolitik, når Venstre-regeringen vil bruge penge på annoncekampagner i udenlandske medier for at fortælle menneskesmuglere, at Danmark nu sætter ydelserne til asylansøgere ned?

Ja, mener en række Venstre-folk med europaparlamentariker Jens Rohde i spidsen.

               Læs også: V-folk langer ud efter Støjberg

Nej, mener partitoppen på Christiansborg, der svarer på vegne af integrationsminister Inger Støjberg selv:

- Der er højt til loftet i Venstre, og der er plads til, at vi kan have forskellige holdninger, siger Venstres fungerende politisk ordfører, Louise Schack Elholm.

- Men vi kan se, at menneskesmuglerne annoncerer med de ydelser, man kan få i Danmark, og derfor er det vigtigt, at de bliver opmærksomme på, at ydelserne er sat ned, så de ikke annoncerer med for høje beløb, siger hun.

Jens Rohde betegner lørdag overfor Jyllands-Posten kampagnen som symbolpolitik:

- Spørgsmålet er, om man ønsker at løse problemerne (med flygtningestrømmene, red.), eller om man ønsker at leve politisk af dem, siger han til avisen.

Han opfordrer desuden Støjberg til selv at tage til Syrien for at lave det, han kalder "feltstudier".

- Jens er velkommen til at have præcis de holdninger, han vil, men vi laver ikke om på, at vi har lovet vælgerne, at vi vil lave en opstramning i forhold til asyltilstrømning, og det er det, vi gør her, siger Louise Schack Elholm.

Spørgsmål: Tror du ikke, at menneskesmuglerne selv vil finde ud af de danske regler, selvom man ikke brugte penge på at annoncere?

- Det er ikke den eneste måde, vi gør det på. Vi har også udsendt en pressemeddelelse på engelsk. Men vi skal ikke gå og putte med, at vi laver stramninger, ellers er det jo svært at få dem til at virke, siger hun.

Ifølge Ministeriet for Udlændinge og Integration ligger det endnu ikke fast, i hvilke udenlandske medier man har tænkt sig at rette kampagnen, ej heller hvor mange penge man vil bruge på det.

/ritzau/

Mest Læste

Annonce