Vi sætter "Liv i Lungerne"

Lungeforeningen giver ordet til teenagerne i Folkeskolen. Et moderne og indbydende design, 15 spændende temaer om lunger, livsstil og motion samt opgaver der sætter skub i tanker og kreativitet. Det er hovedingredienserne i Danmarks Lungeforenings nye, gratis online undervisningswebsite, Liv i Lungerne, som skal få folkeskolens ældste klasser på sundhedsbanen

Start en Liv i Lungerne-kampagne, skriv en blog om coolfaktoren i motion og idræt, undersøg hvordan lungerne virker, skyd en reklamefilm for organdonation eller tag dine skolekammerater med på en parkour-tur i byrummet - spurt på trapper, spring over skraldespande og lav en video om turen.

Sådan lyder opfordringen til landets teenagere fra Danmarks Lungeforening, der i nu lancerer et gratis undervisningswebsite livilungerne.dk, der i første omgang skal få folkeskoleelever og lærere i 7.-10.klasse til at engagere sig i luft, lunger og sundhed og på sigt få de unge til at passe godt på deres lunger.

                                              
Skræddersyet til folkeskolen

Liv i Lungerne er udviklet af Danmarks Lungeforening i samarbejde med læringsekspert og mediekonsulent Henrik Poulsen fra Henrik Poulsen - Medier og læring. Han har mange års erfaring med udvikling af undervisningsmateriale til bl.a. folkeskolens overbygning og de gymnasiale uddannelser.

- Grundideen bag Liv i Lungerne er at møde de unge i øjenhøjde og at give dem ordet. Vi giver dem den faglige grobund, men de skal selv komponere og servere budskaberne. Vi har sænket pegefingrene og blændet ned for advarselslamperne. Og bevidst valgt, at materialet ikke skulle handle om sygdom og sorte lunger, men at det derimod give de unge en positiv indgangsvinkel,” siger Henrik Poulsen.

Sundhed uden pegefingre

Flere undersøgelser har vist, at der er behov for at tænke rygeforebyggelse og sundhedsoplysning på en ny måde i forhold til de unge. Men sundhedskommunikationen til folkeskolen har hidtil haft fokus på forbud, og det ønsker Danmarks Lungeforening at gøre op med på det nye site.

- Med titler som Er vi alle lige?Træk vejretDu bli’r hvad du gørFit for fight og Parlamentet skal de unge arbejde med positive emner som naturfitness, åndedræt, lungernes funktion, ulighed i sundhed og mediernes påvirkning af deres livsstil og vaner, fortæller sundhedsfaglig projektleder i Danmarks Lungeforening, Marianne Obed Madsen.

Men kan man overhovedet få kuldrede teenagere med livet foran sig og tankerne tunet ind på Facebook, forelskelser og fester til at engagere sig i lungesundhed og sund livstil? Det mener direktør i Danmarks Lungeforening, Anne Brandt.

- Hvis eleverne oplever, at Liv i Lungerne giver mening i forhold til der, hvor de er i deres ungdomsliv, bliver det også sjovt, lærerigt og inddragende. De unge går jo ikke til fodbold, fordi det er sundt at bevæge sig, men fordi det er sjovt. De første tilbagemeldinger fra testgrupper viser, at vi har ramt plet i motivationen af de unge.

Nogle elever fra Fuglsanggårdsskolen i Virum nord for København har testet siden, løst opgaver og lavet film. Deres klasselærer, Stine Rømer, har kigget med og i det kommende år vil hun bruge sitet som del af undervisningen i 8. klasse.

-Liv i Lungerne har en innovativ alsidighed med mange faglige tilgange. Eleverne skal tænke både alternativt og kreativt, når de løser opgaverne. For mig som lærer er det vigtigt at give fagligheden et kreativt udtryk, fordi de unge i så høj grad udtrykker sig via de sociale medier. De er vokset op med Paradise Hotel og X Factor, og det er helt naturligt for dem at skulle performe, tage ordet og være kreative. Det får de lov til med liv i lungerne,” siger Stine Rømer.

Udvikling af Liv i Lungerne er finansieret med støtte fra Undervisningsministeriet og Sundhedsministeriet samt af en række mindre donationer.               

MERE INFORMATION

Liv i Lungerne er et internetbaseret undervisningswebsite om lunger, sundhed og luft målrettet 7.-9. klasse. Formålet med projektet er at påvirke børn og unges sundhedsadfærd i forhold til at passe på deres lunger. Sitet blev lanceret på www.livilungerne.dk og ved en lanceringsevent hos Danmarks Lungeforening tirsdag 27. august 2013.

Undervisningsmaterialet på Liv i Lungerne er tænkt tværfagligt, men kan også bruges mono-fagligt. De 15 temaer udgør 15 måder at betragte Lungesagen og et sundt liv på, og hvert tema er udformet, så det opfylder forskellige trinmål og slutmål i de enkelte fag. De faglige tekster er desuden i forskellige sværhedsgrader, hvilket giver mulighed for undervisningsdifferentiering. Der lanceres også en Liv i Lungerne app ”My Lungs”, udviklet af Quantisproject, som kan bruges i forbindelse med undervisningsmaterialet.

Liv i Lungerne indgår også i Sundhedsstyrelsens helt nye tre-årige projekt med titlen ”Rygning – skod det nu!”. Læs mere på www.skoddetnu.dk         

Eksempler på elevfilm:

Du bli'r hvad du gør

Fælles ansvar

Emneord: Danmarks Lungeforening, Sundhed, Unge, Undervisning
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 929 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige