Vrede omegnsborgmestre: "Kabells forslag er et korstog mod bilisme"

Forslag om at hele Københavns Kommune skal være en stor parkerings-zone skaber stor frustration i de kommuner, der grænser op til Hovedstaden.

Københavns nabokommuner er særdeles utilfredse med Enhedslistens Morten Kabells forslag om at udvide P-zonerne til at gælde hele Kommunen.

TV2 Lorry har talt med borgmestrene i alle Københavns nabokommuner, på nær Gladsaxe, og borgmestrene siger samstemmende at de er meget frustrerede over Morten Kabells idé. De frygter at deres kommuner bliver Parkeringsplads for pendlere ind til København.

Prøv DenOffentlige

DenOffentlige får ingen mediestøtte og er stadig gratis for for vores 100.000 læsere. 

Prøv os! Bestil vores nyhedsbrev - og få automatisk artikler, debat og konstruktiv viden om velfærdssamfundet.

- Det er gratis 

-Det vil have kæmpe stor betydning for os, det er jo en betalingsring i miniformat. Han sender bilerne ud til os, så vi bliver parkeringsplads for pendlere fra hele Nordsjælland, siger Gentoftes borgmester Hans Toft, Kons, til TV2 Lorry.

I marts måned trådte nye betalingszoner i kraft i København. Det betyder at det ikke længere er muligt at parkere gratis på ydre Nørrebro, ydre Østerbro og i dele af Valby. Men Morten Kabell vil nu udvide parkeringszonerne, så de når helt ud til kommunegrænserne.

Og det er en yderst dårlig idé, mener også Rødovres borgmester, Erik Nielsen, Soc.dem.

-Det virker som en malkemaskine, og ikke bare en måde at håndtere trafik på. Problemet bliver skubbet over kommunegrænsen, og hvad skal vi så gøre?, spørger borgmesteren.

Korstog mod bilisme

Borgmesteren i Herlev, Thomas Gyldal Petersen, Soc.dem, kalder forslaget for et korstog mod bilisme. Han undrer sig over at man vil indføre parkeringsbetaling, hvor der ikke er parkeringsproblemer, og han forudser at Herlev bliver én stor parkeringsplads. 

- Vi er en sammenhængende hovedstad med arbejde, familie og venner på kryds og tværs, nu bliver det endnu mere surt at være bilist. Det er en uvenlig gerning - et korstog mod bilisme, siger Thomas Gyldal Petersen.

Omegnsborgmestrene er også utilfredse med at Morten Kabell ikke har informeret dem om forslaget. Tårnbys borgmester, Henrik Zimino, Soc.dem, er uforstående overfor hvorfor Morten Kabell ikke har involveret omegnskommunerne.

-Det er en dårlig måde at samarbejde på, man kunne godt have taget kontakt. Det er indlysende at man flytter parkeringsproblemer til omegnskommunerne, siger Henrik Zimino.

Morten Kabell siger dog til TV2 Lorry tirsdag aften at han er villig til at diskutere de problemer der måtte komme, hvis hele København bliver betalingszone.

-Jeg synes kun det vil være dejligt hvis vi kunne få et samarbejde på tværs af kommunegrænserne, som kan gavne trafikken. Så kunne København, Frederiksberg og alle omegnskommunerne gå sammen om at lave et park-and-ride-anlæg ved de store trafikknudepunkter, således at parkeringsmulighederne bliver bedre, så folk kan tage den offentlige trafik ind til byen.

Hans Toft, Gentoftes borgmester, vil nu gå videre med sagen. Han vil snarest tage kontakt til borgmesterkollegaerne i omegnskommuner og foreslå at få lavet en undersøgelse.

-Jeg vil kræve at der bliver lavet en miljøredegørelse. En redegørelse så vi kan se hvilken effekt den eksport af miljøproblemer fra København til omegnskommunerne, som parkeringszonerne vil betyde, slutter Hans Toft.

Hele og mere om historien hos Lorry

Emneord: Parkering, P-afgift, Morten Kabell, Trafikplan, Københavns Kommune, Omegnskommuner, Thomas Gyldal Petersen, Hans Toft, Erik Nielsen, Henrik Zimino, 260417
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1087 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige