4 content marketing trends som vil påvirke bundlinjen

Ledelse

14/02/2018 09:47

Sasa Kovacevic

Content marketing er i konstant udvikling og netop i øjeblikket er der især fire tendenser, som du skal være opmærksom på. Dem gennemgår vi i denne artikel, hvor du også får nogle konkrete tips og ideer til, hvordan du implementerer dem i jeres content

Mit navn er Sasa Kovacevic, og jeg er partner samt Head of SEO hos Obsdian Digital. I denne artikel vil jeg give mit bud på ikke bare hvilke content marketing trends vil hitte i 2018 men også hvilke, vil påvirke virksomheders bundlinje.

Content marketing har bevæget sig meget, siden det i sin tid startede som et gratis alternativ til betalt markedsføring på nettet.

I dag bruger hovedparten af alle virksomheder flere penge på content marketing end på traditionel annoncering.

Det har fået mængden af nye artikler, blogposter og andet informativt indhold på nettet til at stige så voldsomt, at det i dag er blevet almindeligt udbredt, ikke bare at reklamere for firmaets produkter, men også for sit content marketing indhold.

Lidt ironisk set i lyset af, hvad der oprindeligt startede hele content marketingbølgen.

Samtidig sker der også hele tiden noget med formen på content marketing og det er de seneste skift på det område, vi ser nærmere på i denne artikel.

Skal vi se at komme i gang?

Længden på indholdet vokser - drastisk 

I mange år har 500 ord været standardlængden på blogposter og informativt indhold på nettet. Men det ordantal har vi for længst bevæget os forbi:

Ifølge OrbitMedias blog-undersøgelse fra 2017 ligger gennemsnitslængden på en blogpost i dag på omkring 1.142 ord.

Hvad det som er endnu mere interessant, er, at de bloggere og firmaer som går efter at producere indhold på mere end 2.000 ord, er dem, som rapporterer om de bedste resultater af deres content marketing.

Så det er slut med, at folk har hukommelse som en guldfisk og ikke gider læse noget på nettet.

Kvalitet frem for kvantitet 

Længere indhold tager længere tid at udvikle. For du fanger hverken besøgende eller Google med indhold, der bare er en sludder for en sladder.

Folk vil have kvalitet og reel information og den slags kræver mere og grundigere research.

Det betyder også, at folk ikke længere forventer, at der skal udgives nyt indhold hver dag.

Det har ellers været standarden i mange firmaers content marketing strategi, fordi det så samtidig gav mulighed for at poste nye indlæg hver dag på de sociale medier.

Men ifølge førnævnte analyse viser det sig, at du i dag får en større vækst af nye følgere ved at udgive måske kun 2 gennembearbejdede stykker indhold hver uge, frem for at udgive kortere stykker indhold hver dag.

Det længere indhold giver samtidig mulighed for at skabe flere forskellige vinkler på den samme artikel eller blogpost.

Derved kan du stadig poste nye indlæg hverdag på firmaets sider på de forskellige sociale medier, som kan skabe ny trafik til den samme artikel.

Case: Doc24.dk

Doc24.dk er en sundhedsportal med mere end 30.000 besøgende hver eneste måned. Hjemmesiden lever primært af gratis trafik, som kommer direkte fra søgemaskinerne. Med gratis trafik menes organisk trafik (ikke betalt), og den eneste måde man for alvor kan opnå dette i stor volumen er via content marketing.

En artikel om forkølelsessår (link) som dette ligger på den anden side af 2.500+ ord. Den vil ikke bare rangere højt på ordet forkølelsessår, den vil også trække et stort antal relevante long tail søgeord.

Folk vil have indhold på flere platforme

I forbindelse med det længere indhold synes behovet for at få serveret indholdet på flere medieplatforme at eskalere.

Det kan f.eks. ske ved at tilbyde længere artikler som en oplæst lydfil, som folk så kan høre på tidspunkter, hvor de har bedre tid til det. F.eks. når de kører til og fra arbejde.

Derved øger du chancerne for, at de folk som rent faktisk er interesserede i at læse jeres indhold, rent faktisk også får det gjort. Men det kræver selvfølgelig, at indholdet ser interessant og relevant ud for målgruppen, når de skimmer det på siden.

Et andet take på flere medieplatforme er at producere forskellige videoer, der introducerer et givent stykke indhold på de sociale medier over for de forskellige målgrupper, som det er relevant for.

Her handler det især om at perspektivere indholdets relevans for målgruppen, så de klikker ind og læser indholdet.

Forbered indhold til nye medieplatforme

Lige rundt om hjørnet venter der også nogle nye medieplatforme, der om nogen er som skabt til at servere content marketing på.

Her taler vi voice search og personlige assistenter som f.eks. Amazon Echo og Google Alexa – og til dels Apples Siri. De er endnu ikke særlig store herhjemme, men skyder frem med raketfart over there.

Til f.eks. Google Alexa kan du få særlige indholdspakker, der guider dig igennem forskellige vanskelige opgaver i hjemmet.

Her kan du få alt lige fra et praktisk, interaktivt genoplivningskursus og til real-time ”kogebøger”. Her Alexa husker dig på, hvornår det er tid til at komme denne eller hin ingrediens i eller gå ud og tjekke maden i ovnen.

Det hele foregår stemmestyret. Det vil sige, at du kan spørge den personlige assistent om et eller andet og så finder den et svar til dig.

Eller den kan assistere og rådgive dig, og så kan du melde tilbage, hvor langt du er i processen og hvad der sker. På grund af din tilbagemelding finder assistenten så ud af, hvad det vil være relevant for dig at gøre nu.

Kan du få dit firmas indhold til at dukke op i den slags sammenhænge, vil du for alvor kunne få folks opmærksomhed og kunne holde den i lang tid.

Indhold er stadig kongen

Så indhold er stadig kongen i content marketing. Men kravene til længden og kvaliteten af indholdet er endnu en gang steget – og kravet til at kunne få indholdet præsenteret som andet end tekst, er for alvor vokset.

Men følger du de råd, vi er kommet med herover, samt begynder at undersøge de nye muligheder for indholdsproduktion til digitale assistenter m.v., vil du fortsat være med på forkant inden for content marketing.

Kilder og ressourcer

Mest Læste

Annonce