Åbning af Aarhus Letbane udskudt i sidste øjeblik: Styrelse dumper sikkerheden

Infrastruktur

23/09/2017 14:20

Nick Allentoft

Aarhus Letbane regnede med at få tilladelse til drift, men Trafikstyrelsen vendte tommelfingeren nedad. Nu er stort anlagt åbningsfest aflyst.

Problemer med sikkerhede har i sidste øjeblik fået Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til at afvise at godkende Aarhus Letbane.

Letbanen skulle indvies lørdag, men fredag har styrelsen afvist at godkende den.

Det sker blandt andet på grund af sikkerheden, der ifølge styrelsen fremstår tynd, ufærdig og usammenhængende.

- Det er simpelthen for tyndt. Det fremstår ufærdigt. Det er ikke svarende for dagens standard, siger Kåre Clemmesen, der er vicedirektør i styrelsen til TV2 Østjylland.

Ifølge Aarhus Letbane er Trafikstyrelsen ikke tilfreds med dokumentationen af det sikkerhedsarbejde, som letbanens operatør Keolis har udført.

Det bekræfter Kåre Clemmesen.

- Det er simpelthen for langt fra noget, vi kan godkende, siger han til TV2 Østjylland.

Ifølge Kåre Clemmesen er der problemer med de helt generelle beskrivelser for sikkerheden. Beskrivelser, som kommer fra operatøren.

- Der skal være procedurer for hvilke risici, der er forbundet med at køre banen. Alle skal være klar og bevidst om de risici. De skal beskrives. Og der skal stå, hvilke procedurer, der gælder, hvem der har ansvaret i de forskellige hændelser, og hvad man kan lære af det. 

- Vi har ikke set noget, der er så fyldestgørende, at vi kan godkende sikkerheden. Det, vi har set, er for langt fra noget, der kan godkendes, konstaterer Kåre Clemmesen overfor TV2 Østjylland.Direktøren i Aarhus Letbane har i længere tid vidst, at der var fejl og mangler med letbanen. 

Men alligevel regnede Claus Rehfeld Moshøj på ingen måder med, at Trafikstyrelsen i sidste sekund ville afvise åbningen af letbanen, der var sat til at finde sted lørdag. 

- Jeg havde håbet og forventet, at vi kunne få lov at køre med nogle skærpede vilkår. For jeg anerkender til fulde, at der er fejl og mangler i det grundlag, vi står og kigger på. Jeg havde en forventning om, at vi kunne finde en løsning, hvorpå vi kunne få lov til at køre under nogle givne vilkår, og det har jeg så fået endegyldigt slået fast i dag, at det kan jeg ikke, siger han. 

Allerede for seks uger siden har direktør Claus Rehfeld Moshø rykket underleverandøren Keolis, fordi den ikke levede op til styrelsens krav. 

Men han forventede til det sidste, at leverandøren ville nå at leve op til kravene. 

- Lige nu er jeg dybt ulykkelig over, at den gave jeg havde glædet mig til at aflevere i morgen, at det kommer jeg ikke til.

- Så må jeg op på hesten igen, og se og få det her gjort klar, så vi kan komme ud og køre snart. For vi er klar til at komme ud og køre, siger han. 

Han mener ikke, at det var forkert at fastlægge en dato for åbningen, inden Trafikstyrelsens tilladelse var gået igennem. 

- Det er en balance. Den tid der er, den bliver brugt. Det siger al erfaring. 

- På et eller andet tidspunkt, så må man beslutte sig for, hvornår er det, vi åbner. Fordi så er det den dato, vi arbejder med, siger han. 

Claus Rehfeld Moshø oplyser, at der vil komme et juridisk og økonomisk efterspil, men at han ikke kan komme det nærmere endnu. 

Han fortæller også, at han håber letbanen "snart" vil kunne køre, men han kan ikke komme med det eksakte tidspunkt. 

Trafikstyrelsen har afvist godkendelsen af letbanen af to årsager. 

Dels afviser styrelsen en uvildig bisidders vurdering af, at Aarhus Letbane lever op til kravene om fremtidig vedligehold. Aarhus Letbane kan derfor ikke godkendes som forvalter af Letbanen. 

Dels er Trafikstyrelsen ikke tilfreds med dokumentationen af det sikkerhedsarbejde, som letbanens operatør, Keolis, har udført.

/ritzau/

Mest Læste

Annonce