Ansatte skal lære at bruge teknologi

26/05/2011 13:34

Teknologi spiller en stor rolle i vækstdebatten, men teknologi skaber ikke vækst i sig selv. Der skal investeres i at lære de ansatte at bruge og udvikle den, mener FTF.

Hvordan bruger man interaktive tavler bedst i undervisningen, og hvad får sygeplejersker ud af at bruge telekommunikation i stedet for fysiske konsultationer? Der er mange eksempler på, at teknologi i stigende grad bruges på forskellige arbejdspladser, men teknologi kræver også kompetencer og samspil mellem medarbejderne.

Der skal derfor investeres i teknologien, men også i at uddanne de ansatte, som skal lære at bruge og udvikle den. Det mener Bente Sorgenfrey, der er formand for FTF - hovedorganisation for 450.000 offentligt og privat ansatte.

"Teknologi på arbejdspladsen er med til at effektivisere en række opgaver, men kun hvis de ansatte er med på, hvordan man bruger og tilpasser den til de opgaver, der skal løses i hverdagen. Derfor er det vigtigt at fokusere på, hvordan vi lærer de nyuddannede at blive bedre til at bruge og udvikle nye teknologiske midler gennem deres uddannelser", siger hun.

En kilde til vækst
Danmarks største udfordring er at skabe vækst i samfundet. Ny teknologi er en kilde til vækst, påpeger FTF i sit nye udspil Vækst.

"Det globale vækstpotentiale i velfærdsteknologi er kæmpestort. Danske virksomheder har hidtil stået godt på området, blandt andet fordi vi har en veludbygget offentlig sektor, hvor teknologien kan prøves af, inden den eksporteres. Men vi er ved at miste terræn, og der skal derfor satses mere på velfærdsteknologi" siger Bente Sorgenfey.

Det skal bl.a. gøres ved at oprette et nationalt videncenter for velfærdsteknologi og nye velfærdsteknologiske testhuse, såkaldte living labs, og ved at styrke offentlige-private samarbejdsprojekter om innovation, foreslår FTF i oplægget Vækst.

Fagligheden i højsædet

Det er meget vigtigt, at de professionsuddannede får mulighed for at "erobre" teknologien.

De ansattes faglighed skal nemlig spille sammen med teknologien i fagene, hvis politikere og lederes mål om at udvikle velfærdsteknologi skal nås, mener professor ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Cathrine Hasse.

Hun er leder af et nyt projekt om netop teknologiforståelse og samspil med medarbejderne om teknologiudvikling.

"Teknologi har en mærkelig forførende effekt på fx politikere, der nogle gange tror, at teknologi kan en masse ting af sig selv, hvis bare man investerer i den. Men der skal være nogen, der driver den", siger Cathrine Hasse.

Nyt projekt under opsejling

Cathrine Hasse leder projektet TECHNUCATION (Technological Literacy and New Employee Driven Innovation through Education). Et af målene er at finde gode metoder til at øge teknologiforståelsen blandt medarbejdere og studerende. I første omgang fokuserer projektet især på professionerne sygeplejersker og lærere, men resultaterne er relevante for alle fag, der kan bruge velfærdsteknologi.

"Teknologi er i stigende grad noget, som får betydning inden for professionsfagene. Det nye projekt skal være med til at udvikle de metoder, der kan bruges for at gøre medarbejderne og nyuddannede i stand til at forstå og bruge teknologien, men også til at tænke videre og udvikle den med deres professionelle kunnen", siger hun.

Projektet gik i gang i marts og løber over fire år. Det støttes med 12 millioner kroner af Det Strategiske Forskningsråd og samarbejdsparterne tæller blandt andre UCC, Metropol, Teknologisk Institut, RUC, DPU og en række udenlandske universiteter.

Mest Læste

Annonce