Den grønne omstilling er godt undervejs blandt bilisterne, og 300.000 elbiler kører nu rundt på de danske veje.
Nu, hvor det er blevet tid til at skifte til vinterdæk, er der imidlertid mange af de nye elbilister, der får sig en ubehagelig overraskelse, fordi prisen på elbildæk typisk er højere end dæk til benzin- og dieselbiler.
Det oplever man hos den landsdækkende værkstedskæde Teknicar,
"Ude på værkstederne bliver kunderne generelt overraskede over, hvor dyrt det er at købe vinterdæk til en elbil. Ofte giver man op mod det dobbelte i forhold til ved benzin- og dieselbiler. Hjulene er typisk større og derfor dyrere, og de har samtidig en anden gummiblanding og profildybde," siger Jesper Valentin Lund, der er konceptchef hos Teknicar.
Ifølge Søren Bjørn fra dækspecialisten Pirelli bliver navnlig de nye elbilister samtidig overraskede over, hvor hurtigt de slider deres bildæk.
"Elbiler kan normalt accelerere markant hurtigere end fossilbiler, og særligt blandt de nyere elbilister øger det slitagen. Folk skal lige lære bilen at kende, og i starten bruger man det ekstra moment i højere grad, hvilket giver ekstra slidte dæk, som derfor skal udskiftes oftere, men i takt med at elbilisterne køber elbil nummer to, daler denne ekstra slitage markant," siger Søren Bjørn, der er Sales Manager hos Pirelli Danmark.
Elbilrabat giver danskerne luksusbiler
En elbilrabat på 60 procent af registreringsafgiften, som tilfældet er i dag og har været de seneste år, har givet mange danskere mulighed for at vælge premium-biler, som uden rabatten ville have været uden for økonomisk rækkevidde. Men med dyrere biler følger også dyrere løbende udgifter, og det kommer bag på mange elbilister.
"Mange danskere har jo kunnet opgradere til en bil, der normalt ville være væsentligt dyrere, men udgifterne til vedligehold og reservedele er der jo efterfølgende ingen rabat på. Det gælder også for prisen på et nyt sæt vinterdæk, og det kommer bag på mange," siger Jesper Valentin Lund.
Har aldrig været vigtigere
I september stod elbiler for 57 procent af de nye biler i danske husholdninger, og med den andel, der kun er for opadgående, har det ifølge Søren Bjørn aldrig været vigtigere at køre med de rigtige dæk til årstiden.
"Der er mange hestekræfter på spil ved elbilerne, og de vejer ofte over to tons. Sikkerhedsmæssigt er det derfor ekstremt vigtigt med de rigtige dæk, der kan sikre en ordentlig bremselængde især i vinterhalvåret, hvor vejene kan være glatte. Jo flere elbiler, der er på vejene, jo flere risikerer at blive påvirket af det, hvis der ikke er styr på sagerne," siger Søren Bjørn.