Letbanen til 3,5 milliarder kroner skulle være åbnet lørdag. Men i sidste øjeblik fik letbanen ikke en afgørende sikkerhedsgodkendelse.
Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) har bedt direktionen i Aarhus Letbane om en redegørelse over forløbet.
Her er et overblik over nogle af punkterne i redegørelsen:
Læs om skandalerne
Vi samler historier om skandaler og sager på tagget "skandaler". Interesseret i at lære og mindes, så klik her.
Det akkrediterede sikkerhedsfirma Ricardo Certification skriver i sin redegørelse:
"Ricardo har ved sikkerhedsvurderingsrapport af 30/8 2017 (ref. 169381-DK-AsBo-022) vurderet sikkerheden og kan i den forbindelse oplyse at vi fastholder vores konklusion om at de tekniske sikkerhedsrelaterede systemer, som tages i brug i fase 1 kan betjenes og vedligeholdes korrekt, og henviser til vores SVR herom. Vi ser ikke at TBBST's kommentarer ud fra en samlet vurdering giver anledning til at fase 1 ikke kan ibrugtages grundet sikkerhedsmæssige forhold."Letbanen får første advarsel Letbanens direktør modtager en mail fra Trafikstyrelsen, hvor Kåre Clemmesen (KC) introducerer sig som ny vicedirektør i TBBST med ønske om et snarligt møde. I efterfølgende telefonsamtalen foreslår styrelsen møde onsdag den 20. september. Vicedirektøren forklarer, at der er udfordringer. Gentagne opfordringer til dialog med styrelsen Ifølge redegørelsen gentager Letbanen de følgende dage et ønske om at få en dialog med Trafikstyrelsen om de forhold, som den anser som problematiske. Godkendelser I de intense dage modtager Letbanen og Keolis fire godkendelser, der manglede. I redegørelsen lyder det, at Aarhus Letbane er uforstående over for, at man ikke fik tilladelse af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til at påbegynde driften. Man havde forventet, at tilladelsen ville falde på plads. I løbet af weekenden har Aarhus Letbane rettet 57 ud af 59 af de problemer, som styrelsen lagde vægt på. De sidste to punkter vedrører de administrative rammer. Underleverandøren Keolis, som skal stå for letbanens daglige drift, havde it-problemer. Det er særligt Keolis' nye it-system med "forstyrrende fejl", der står i vejen for, at togene kan tages i brug. I redegørelsen kalder Aarhus Letbane det "uheldigt", at Keolis holder fast i it-systemet på trods af flere opfordringer fra Aarhus letbane om af flytte sikkerhedsledelsessystemet over i et papirformat. Mistillid mellem operatøren Keolis Letbanes daværende sikkerhedschef og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. - I dialogen med Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen og fra Keolis selv er det forståelsen, at en del af udfordringen for Keolis ikke alene bunder i selve sikkerhedsledelsessystemet, står der. Letbanen skriver yderligere i sin redegørelse, at der grundlæggende ikke tidligere har været tillid i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til Keolis' daværende sikkerhedschef. Keolis fremlægger ny plan Underleverandøren Keolis skal aflevere en detaljeret plan for, hvordan man kan få et manglende sikkerhedscertifikat. Aarhus Letbane mener, at letbanen burde være taget i brug. Ifølge Aarhus Letbane er manglerne så små, at driften burde have sat i gang mod en aftale om, hvornår man skulle have udbedret problemerne. - Aarhus Letbane vurderer dog, at selv om Keolis sikkerhedsledelsessystem ikke er perfekt, så er det ikke så ringe, at det giver anledning til ikke at kunne køre med letbanen, lyder det. Det er for tidligt at vurdere de økonomiske konsekvenser. Aarhus Letbane skriver, at det er for tidligt at sige, hvad udskydelsen af banen vil få af økonomiske konsekvenser. Det er også uklart, om det kommer til at have betydning for, om Odderbanen og Grenaabanen kan åben som planlagt. FAKTA: Danmarks første letbane er dyr og problemfyldt
* Letbanen har en samlet strækning på 110 kilometer. Den består af både gamle nærbanetogskinner og 12 kilometer nybyggede skinner.
* Hele letbanen har et budget på 3,5 milliarder kroner og finansieres af både stat, kommune og region. Den er gået 700 millioner over budget.
* Op mod 90 chauffører skal betjene de i alt 26 letbanetog.
* Togene har kraftige airconditionanlæg, der skal sikre et behageligt indeklima på varme dage.
* Hvert tog har plads til mellem 216 og 256 passagerer alt efter togtype.
* Togene blev produceret i Schweiz og Tyskland for 773 millioner kroner.
* Der er to forskellige togtyper, Variobahn og Tango, der har en topfart på henholdsvis 80 og 100 kilometer i timen.
* Første strækning af letbanen, der skulle indvies lørdag, går fra banegården i Aarhus til Aarhus Universitetshospital i Skejby.
* Første strækning har 12 stop.
* Letbanen består af i alt 49 stationer, hvoraf 19 perroner er nybygget.
* Jørgen Leth har indtalt standsningssteder, servicemeddelelser og hilsener til Letbanens passagerer.
* Letbanen får strøm fra vedvarende energikilder som vindkraft og er derfor CO2-neutral.
Kilder: Aarhus Letbane I/S, Ritzau
/ritzau/