Folkeskolereformen har haft konsekvenser for de tilbud, som pædagogerne på skolefritidsordningerne kan tilbyde børnene, når klokken ringer ud fra sidste time.
Det mener pædagog og tillidsmand Lennart Troelsen på SFO'en på Søborg Skole ved København.
Læs mere på temaside om fritidshjem
- Det er blevet meget mere hektisk, og jeg kan ikke som tidligere forberede mine fritidstilbud, fordi jeg kommer direkte fra skolen og kun har et kvarter til at omstille mig, siger han.
Tidspresset og de færre timer på SFO'en rammer ifølge Lennart Troelsen især de fritidstilbud, hvor pædagogerne før tog børnene med ud af huset.
- For eksempel har vi en sejlklub i kommunen, hvor vi tidligere tog ned en gang om ugen, men som vi slet ikke har besøgt, siden reformen trådte i kraft, siger han.
Samtidig oplever pædagogen også, at børnene efter den længere skoledag er mindre modtagelige for de strukturerede fritidstilbud.
- De har måske mere end tidligere behov for noget fri leg, hvilket også kan være fint nok.
- Men jeg kan nu godt blive nervøs for, at det her er starten på en tendens, hvor den sociale læring, som man eksempelvis får ud af at lave rollespil, bliver faset ud til fordel for den boglige læring, siger han.
Spørgsmål: Men kan det ikke bare være en overgangsfase, indtil I finder jer til rette i det nye system?
- Det kan det sagtens, for lige nu farer vi alle sammen forvirret rundt. Jeg har også gjort mig til talsmand for, at skolereformen var en mulighed for, at vi som pædagoger kunne få vores faglighed mere ind i skolen. Det er bare ikke det, der sker i øjeblikket, siger Lennart Troelsen og fortsætter:
- Men jeg kæmper for, at vores tilbud stadig har et fagligt indhold, fordi det kan jeg jo ikke lade være med. Det er jo mit fag.
/ritzau/