Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Ny undersøgelse: Halvdelen af os ved ikke, om vi betaler gebyrer for vores forsikringer

Penge og økonomi

21/03/2025 11:23

J. Bøgen

En ny undersøgelse foretaget af Analyse Danmark for forsikringsvirksomheden easySure viser, at over halvdelen af danskerne ikke ved, om de betaler gebyrer for deres forsikringer.  Undersøgelsen peger på, at særligt nordjyderne er kritiske over for forsikringsbranchens gebyrer.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mange forsikringsselskaber opkræver stadig gebyrer for almindelige handlinger som at ændre en police, betale i rater eller opsige en forsikring.

I nogle tilfælde skal kunder betale over 800 kr. pr. police for at skifte selskab, og gebyrerne for månedlige betalinger kan hurtigt blive en stor post på budgettet.

Denne praksis møder bred modstand på landsplan, men nordjyderne er de mest kritiske: De efterlyser større åbenhed om, hvilke gebyrer de egentlig betaler, og de ønsker ligesom de øvrige danskere forsikringsløsninger uden overraskelser og ekstraomkostninger.

“I undersøgelsen står det tydeligt, at netop nordjyderne er ekstra kritiske over for branchens manglende gennemsigtighed på området omkring gebyrer. De forventer klare aftaler uden skjulte omkostninger, og de er på linje med de øvrige danskere villige til at søge alternativer, hvis de eksisterende forsikringsselskaber ikke leverer,” siger Søren Odgaard Johansen, CEO i easySure.

Forsikringsbranchen bør gøre som moderne abonnementstjenester 

Mens forbrugerne i dag kan skifte mobilabonnement eller streamingtjeneste med få klik, mødes de i forsikringsbranchen af gebyrer, stramme bindingsperioder og begrænsede opsigelsesmuligheder.

Ifølge undersøgelsen mener over halvdelen af danskerne, at deres forsikringsselskab ikke er transparente om gebyrer, og misfornøjelsen er ifølge tallene særligt markant i Nordjylland. Flere end syv ud af 10 nordjyder er kritiske over for forsikringsbranchens manglende gennemsigtighed om gebyrer.

“Forestil dig, at du kun kunne opsige din streamingtjeneste én gang om året, eller at Netflix tog et gebyr, hver gang du ændrede dit abonnement. Det ville hurtigt få forbrugerne til at flygte. Det mener vi hos easySure er en forældet praksis. Vi oplever, at mange – især i Nordjylland – har fået nok af branchens gamle gebyrstruktur og netop derfor arbejder vi hårdt på at gøre op med den.” siger Søren Odgaard Johansen.

Det halter med kommunikationen i branchen

Undersøgelsen viser også, at over halvdelen af danskerne ikke ved, om de betaler gebyrer til deres forsikringsselskab. Det peger ifølge Søren Odgaard Johansen på et alvorligt kommunikationsproblem i branchen, og han ser det som en oplagt forbedringsmulighed for branchen at fokusere på kommunikationen til kunderne.

“Det er da et problem for hele branchen, når over halvdelen af danskerne siger, at de ikke er sikre på, om de betaler gebyrer eller ej. I mine øjne viser det jo med tydelighed, at kunderne har svært ved at forstå kommunikationen fra deres forsikringsselskab. Vi tror på, at gennemsigtighed og fleksibilitet bliver afgørende konkurrenceparametre fremover,” siger Søren Odgaard Johansen.

Mest Læste

Annonce