"Jeg er grøn, før jeg er rød."
På den måde præsenterede Mette Frederiksen sig selv tidligere på året, da hun i en senere meget omtalt kronik i Politiken, udstak rammerne for regeringens klimapolitik. Det ved blandt andet at kræve, at der skulle ske mindre CO2-udledning.
Udmeldinger der står dog i skærende kontrast til hendes eget CO2-aftryk. Særligt når det handler om brugen af privatfly. Således har Bjørknæs.dk flere gange kunnet dokumentere, at den ellers så erklærede miljørigtige socialdemokrat, vælger ruteflyet fra for i stedet at chartre privatfly.
En forkærlighed for privatfly, der også kan aflæses på den regning, Statsministeriet sender videre til skatteyderne. Således har gravermediet regnet sig frem til, at Mette Frederiksens brug af privatfly til COP-mødet i Skotland i efteråret, kostede skatteyderne en ekstraregning på omkring 130.000 kroner. Det skal ses i forhold til, hvis hun i stedet havde valgt at tage ruteflyet.
Rutefly til COP-mødet var vel og mærke noget, som andre statsledere uden problemer gjorde brug af. Eksempelvis den norske statsminister, Jonas Gahr Støre, som nøjedes med at flyve med KLM for at nå frem til Glasgow.
På udrejsen havde han endda selskab af FNs generalsekretær, portugiseren Antonio Guterres, der derved også valgte at sætte handling bag sine ord om, at nedbringelse af CO2-udledningen er afgørende for klodens fremtid.