Anders Knutsen trækker sig – Peter Schütze ny formand for CBS’ bestyrelse

01/04/2011 21:59

CBS: Der er brug for at få ro omkring CBS, så Danmarks førende business school kan fortsætte sit arbejde for at skabe international forskning og konkurrencedygtige uddannelser i Danmark. Læs også: CBS formand trækker sig

Bestyrelsen har i dag drøftet situationen, og Anders Knutsen har på den baggrund valgt at trække sig fra posten som formand for CBS’ bestyrelse.

Bestyrelsen har gennem de seneste ugers forløb fuldt ud bakket op om formanden.

Anders Knutsen udtaler, at det ikke vil gavne CBS, at der fortsat rettes kritik mod hans person, hvorfor han i dag har truffet beslutning om at trække sig fra formandsposten.

- Når jeg vælger at stoppe som bestyrelsesformand, er det af hensyn til CBS - ikke i accept af store dele af den kritik, som har været fremsat i pressen. Vi har igennem årene truffet en række nødvendige beslutninger i bestyrelsen. Det har i sidste ende været mit ansvar, og ansvaret står jeg ved. Blandt andet har CBS lagt en rigtig og god strategi, som skal gennemføres, og det er der nu brug for ro til at koncentrere sig om, siger Anders Knutsen.

Anders Knutsen har været formand for CBS’ bestyrelse siden 20. november 2003 og blev genudpeget 4. februar 2008. Anders Knutsen har i den periode bl.a. været med til at forbedre CBS’ økonomi væsentligt.

- Vi har i situationen forståelse for Anders Knutsens beslutning og er uenige i den kritik, der har været rettet mod hans person. Vi skylder Anders en stor tak for det arbejde, han gennem en årrække har udført for CBS, siger Peter Schütze.

Bestyrelsen konstituerede sig på mødet med Peter Schütze som formand og Peter Gorm Hansen som næstformand. På mødet nedsatte bestyrelsen også det ansættelsesudvalg, der skal indstille ny rektor.

Ansættelsesudvalget består af Peter Schütze, Peter Gorm Hansen, Lisbet Thyge Frandsen, Jens Frøslev Christensen, Patrick Gram og Mads Svaneklink.

Anders Knutsen, Peter Schütze, Peter Gorm Hansen, Lisbet Thyge Frandsen, Jens Frøslev Christensen, Patrick Gram, Mads Svaneklink, Christian Refshauge, Kristian Kreiner, Klaus Holse Andersen, Eva Berneke