FOA: Konservative øger sundheds-kløften

26/05/2011 14:54

Det er vanvittigt at skære i forebyggelse og efterløn med den ene hånd og kræve betaling for lægebesøg med den anden. Det vil udvide kløften mellem de rige og de fattiges sundhed, mener FOA.

De Konservatives formand, Lars Barfoed, er ude med forslag om brugerbetaling hos lægen. Det kombineret med forslagene om at skære i efterlønnen og finansiere Bolig Job-ordningen med penge fra arbejdsmiljø-indsatsen får Formand for FOA, Dennis Kristensen helt op i det røde felt.

”Ikke nok med, at de vil forringe arbejdsvilkårene for vores medlemmer, og forhindre dem i at trække sig tilbage, før de er slidt helt op, nu kræver De Konservative så oveni, at dem, der bliver syge, selv skal betale. Vi ved, at de rigeste i forvejen lever længere. Vi har brug for mere lighed i sundhed ikke flere forslag, der vil gøre Danmark skævere,” siger Dennis Kristensen.

Han mener, grænsen er nået for, hvad regeringen og specielt De Konservative kan byde almindelige lønmodtagere.

”Vi skal betale regningen for finanskrisen, mens banker og andre store virksomheder gemmer overskuddet i udlandet. Oveni skal vi så endnu engang betale for, at Lars Barfoed vil finde penge til skattelettelser til vennerne. Det er simpelthen et angreb på den solidaritet, det danske velfærdssamfund har været kendt for verden over,” siger Dennis Kristensen.