FOA-støtte til ny sundhedsklinik

15/06/2011 12:25

FOA går nu ind med økonomisk støtte til den nye sundhedsklinik for udokumenterede migranter, som Lægeforeningen, Dansk Røde Kors og Dansk Flygtningehjælp er i færd med at oprette.

De udokumenterede migranter er de mennesker, der opholder sig i Danmark uden gyldig opholds- eller arbejdstilladelse. Det skønnes, at der opholder sig mellem 5.000 og 10.000 i Danmark.

FOA vil støtte det humanitære og sundhedsfaglige arbejde på klinikken med op til 100.000 kroner - ligesom FOA vil yde støtte og rådgivning til de medlemmer, der vil deltage i projektet som frivillige.

"Sundhedstilbud bør være en både humanitær og moralsk forpligtelse over for alle, der opholder sig i Danmark. Når det officielle Danmark vil holde en gruppe på mellem 5.000 og 10.000 ude fra disse tilbud, så bør vi være taknemmelige over, at vi har humanitære organisationer, der vil stå for tilbuddene på privat basis," siger forbundsformand Dennis Kristensen fra FOA.

I både Norge og Sverige er der private sundhedsklinikker for udokumenterede migranter. Lægeforeningen, Røde Kors og Flygtningehjælpen forventer at åbne den danske klinik den 1. august.

"Mennesker er mennesker - og mennesker bør komme før paragraffer. Det er naturligvis af afgørende betydning for de pågældende, at de fremover kan få lægehjælp og sundhedsfaglige ydelser. Men klinikken kan også få central betydning, når det drejer sig om begrænsning af smitte. De udokumenterede migranter kan jo sagtens være smittebærere. Folk tror fejlagtigt, at eksempelvis tuberkulose er udryddet i Danmark, men det er desværre stadig ikke tilfældet," siger Dennis Kristensen.