LO: Danske ledere er begejstrede for tillidsrepræsentanterne

09/10/2010 00:00

Ni ud af ti ledere på danske arbejdspladser vurderer, at samarbejdet med tillidsrepræsentanten er præget af gensidig tillid. Alligevel bliver seks ud af ti tillidsrepræsentanter ikke inddraget i afgørende beslutninger. Det daglige samarbejde på arbejdspladserne mellem tillidsrepræsentant og ledelse er langt de fleste steder præget af gensidig tillid. Det mener i hvert fald lederne, der også i udpræget grad (75 pct.) er tilfredse med deres tillidsrepræsentant.

Det viser den hidtil mest omfattende undersøgelse af tillidsrepræsentanternes arbejdsliv, der offentliggøres 11. oktober.

Og det illustrerer, at den danske model virker i praksis, mener LO-formand Harald Børsting, der selv var tillidsrepræsentant i fiskeindustrien i Glyngøre.

– Nogle gange er en konflikt uundgåelig, men til hverdag fungerer samarbejdet de fleste steder på en måde, hvor medarbejdere og ledelse sammen driver virksomheden fremad. Det er netop de fleksible overenskomster, der gør det muligt at finde de løsninger, der passer bedst i den lokale virkelighed på arbejdspladsen, siger han.

Undersøgelsen viser, at 77 pct. af lederne er enige i, at tillidsrepræsentanten er ”en vigtig sparringspartner i forhold til at diskutere og formidle organisationsændringer”. Men når man spørger tillidsrepræsentanterne selv, så siger seks ud af ti, at de kun i begrænset omfang inddrages i strategisk og økonomiske beslutninger.

Og det bekymrer Harald Børsting:

– Som tillidsrepræsentant har man en god fornemmelse af, hvordan kollegerne tænker, og det er netop den viden, der er helt uundværlig for ledelsen. Jeg er sikker på, at ledelsens beslutninger ville blive bedre af den kompetente rådgivning, som en tillidsrepræsentant kan give, hvis de ellers bliver inddraget, siger han.

Download rapporterne / læs mere om undersøgelsen her

Om undersøgelsen

TR-undersøgelsen 2010 er bestilt af LO og gennemført i 2010 af Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier (FAOS) ved Københavns Universitet.

Forfatterne er Trine P. Larsen, Steen E. Navrbjerg og Mikkel Johansen.

7.877 tillidsrepræsentanter, 3.117 sikkerhedsrepræsentanter, 1.475 kolleger, 1.618 ledere, 225 afdelingsrepræsentanter og repræsentanter fra 15 LO-forbund har deltaget i undersøgelsen.