Denne artikel blev første gang udgivet d. 30. april 2024.
Hvis du har et job, har du med stor sandsynlighed også de seneste uger haft mindst en kollega, der entusiastisk har indtaget rollen som holdkaptajn og forsøgt at hverve både dig og resten af kollegerne til den årlige kampagne fra Cyklistforbundet: Vi Cykler til Arbejde-kampagne.
Her stiller arbejdspladser med cykelhold, der konkurrerer om at få flest cykeldage i løbet af maj måned.
Men hvis du har undslået at stille op med den begrundelse, at man alt for ofte bliver gennemblødt på turen til job, er der dårligt nyt til dig fra DMI.
Ikke holdbar undskyldning
Vejret har stor indflydelse for mange af os på, om vi tager cyklen, bilen eller bussen til og fra arbejde. Hvis vi undlader at kigge på temperaturen, som også kan holde nogen fra at sætte sig op på jernhesten, så er nedbøren (eller frygten for samme) det, der kan tage den ellers gode intention fra mange.
Klimatolog ved DMI, Naja Duus Bendixen, har derfor kigget nærmere på, hvor ofte det regner, hvis man er en gennemsnitlig pendler, der cykler frem og tilbage til arbejde – en hel times motion hver vej mellem 8 og 9 og igen mellem 16 og 17.
For at afgrænse opgaven, har vi valgt at kigge på statistik over de seneste 10 år, alle hverdage året rundt, og tallene er trukket for de fire største byer i landet.
København i den tørre førertrøje
København ender som den by, der byder på færrest cykelture i regnvejr.
Kun 4,2 procent af cykelturene ville kræve regntøj, mens de resterende ville lade dig komme tørskoet frem.
Odense lægger sig i kølvandet med 4,8 procent cykelture i regnvejr, tæt fulgt af Aarhus med 4,9 procent og Aalborg med 5,1 procent cykelture i regnvejr.
Vådeste og tørreste sted i landet
Statistik på fire byer er selvfølgelig langtfra dækkende, men bor du et sted midt imellem, længere mod vest eller øst, er det ikke helt forkert at antage, at jo længere mod vest man bor, desto mere våd bliver du.
Vådeste kommune over 10 år (2006-2015) var Herning med 978 mm nedbør i gennemsnit, mens Samsø var den tørreste kommune med kun 604 mm nedbør i gennemsnit pr år.
Årsagen til forskellen fra øst mod vest, og Samsøs fordel i forhold til antal soltimer skyldes, at de fleste regnvejr i Danmark kommer fra fronter, som trækker ind over landet fra vest.
Dermed er det den sydvestlige del af landet op mod den ’jyske højderyg’, der får mest regn, hvorefter fronten langsomt svækkes på vej østover. Med undtagelser selvfølgelig.
Andre lokalforhold som f.eks. kystklima påvirker især øer og giver også overvejende tørt vejr til øboer – sammenlignet med resten af landet.
Årstiden har i også noget at skulle have sagt. I høj grad. Forårsmånederne er de bedste at cykle i, hvis man vil undgå at blive våd.
Men som 2024 understreger så fint, så er statistik én ting – virkeligheden er ofte en anden. Så husk at hold øje med vejrudsigten.
Tips før du cykler
Find seneste radarbilleder på DMI eller i appen ’DMI Vejr’.
I DMI Vejr og på DMI finder du også målinger tæt ved dig, så du kan se hvor varmt eller koldt det er.
Fakta om cykelundersøgelsen
Et regnvejr er defineret ved, at det skal regne over 0,5 mm/time, mens lidt smådryp under 0,5 mm/time er talt som tørvejr
Perioden er fra 1. januar 2013 – 1. januar 2023
Det antages at cyklisten er meget aktiv og cykler en hel time hver vej
Helligdage og weekender er ikke inkluderet i beregningen, hvilket giver 5.054 cykeldage i statistikken