Fire nye områder udpeget: Her er ghettolisten

Ledighedsprocenter fra 30 til over 50 kendetegner blandt andet ghettoområderne. Se listen her.

Listen over udsatte boligområder udarbejdes på baggrund af faktorer som bl.a. uddannelsesniveau, tilknytning til arbejdsmarkedet, kriminalitetsniveau og andel borgere med ikke vestlig baggrund.

De senere år har det primært været faldende kriminalitet, der har løftet boligområder væk fra listen, og den udvikling fortsætter på årets liste, hvor tre ud af fire områder udgår pga. faldende kriminalitet. Det er primært lavt uddannelsesniveau, der skubber de nye boligområder ind på ghettolisten.

Prøv DenOffentlige

DenOffentlige får ingen mediestøtte og er stadig gratis for for vores 100.000 læsere. 

Prøv os! Bestil vores nyhedsbrev - og få automatisk artikler, debat og konstruktiv viden om velfærdssamfundet.

- Det er gratis 

Regeringen ønsker at fortsætte arbejdet med at nedbringe antallet af udsatte boligområder, som i år er uændret i forhold til år 2015. 

LÆS OGSÅ: Ghettofrie Aalborg: Vi er sluppet af med et skidt stempel

-    Der findes allerede en lang række værktøjer i den eksisterende lovgivning, som vi kan gøre brug af, når vi sammen med kommunerne og boligselskaberne skal tage hånd om de udfordringer, de udsatte boligområder står overfor. Det gælder blandt andet puljemidler til en styrket koordinering i udsatte boligområder, uddannelses- og beskæftigelsesindsatser, samt et vedvarende fokus på at bekæmpe ungdomskriminalitet, udtaler transport- bygnings og boligminister Ole Birk Olesen (LA).

I regeringsgrundlaget for den nye VLAK-regering er der desuden lagt op til en reform af indsatsen mod ungdomskriminalitet, som bl.a. giver en klar rollefordeling mellem kommuner, politi og andre aktører. I regeringsgrundlaget er der derudover et øget fokus på folkeskolens evne til at løfte de svageste elever og styrke vejene til en ungdomsuddannelse for denne gruppe.
 
Der er 13 boligområder på årets liste, som har været på ghettolisten i alle år siden 2010. Boligområderne på listen i 2016 er især kendetegnet ved høj ledighed, relativt mange ikke-vestlige indvandrere og beboere med lavt uddannelsesniveau.

Disse boligområder indgår på listen pr. 1. december 2016
 
København 
Bispeparken fsb Bispeparken (1-22)
Mjølnerparken Lejerbo, København 270-0 Mjølnerparken
Tingbjerg/Utterslevhuse Samvirkende Boligselskaber 3026 Tingbjerg I
Tingbjerg/Utterslevhuse Samvirkende Boligselskaber 3028 Tingbjerg II
Tingbjerg/Utterslevhuse Samvirkende Boligselskaber 3029 Tingbjerg III
Tingbjerg/Utterslevhuse Samvirkende Boligselskaber 3030 Tingbjerg IV
Tingbjerg/Utterslevhuse Samvirkende Boligselskaber 3031 Tingbjerg V
Tingbjerg/Utterslevhuse Samvirkende Boligselskaber 3040 Utterslevhuse
Tingbjerg/Utterslevhuse fsb Tingbjerg I (1-43)
Tingbjerg/Utterslevhuse fsb Tingbjerg II (1-50)
 
Høje-Taastrup 
Charlotteager Boligforeningen VIBO 121, Charlotteager I
Charlotteager Boligforeningen VIBO 135, Charlotteager II
Charlotteager Danske Funktionærers Boligselskab 93/04, Charlottegården
Gadehavegård Danske Funktionærers Boligselskab 93/43, Gadehavegård
Tåstrupgård Boligselskabet AKB, Taastrup 1903-3,Tåstrupgård
 
Greve 
Askerød Vridsløselille Andelsboligforening 11, Askerød
 
Køge 
Karlemoseparken Boligselskabet Sjælland 21, Karlemoseparken
 
Roskilde 
Rønnebærparken/ÆblehavenBoligselskabet Sjælland 235, Rønnebærparken
Rønnebærparken/ÆblehavenBoligselskabet Sjælland 35, Æblehaven
 
Holbæk 
Agervang Lejerbo, Holbæk 123-0, Havevang/Agervang
Agervang Lejerbo, Holbæk 166-0, Agervang/Engvang
 
Slagelse 
Motalavej BoligKorsør 15, Fasanstien/Egernsundvej
Motalavej BoligKorsør 21, Motalavej/Egersundvej
Motalavej BoligKorsør 35, Motalavej
Ringparken, Fællesorganisationens Boligforening23
Ringparken, Fællesorganisationens Boligforening24
Ringparken, Fællesorganisationens Boligforening26
Ringparken, Fællesorganisationens Boligforening32
Ringparken, Slagelse almennyttige Boligselskab Schackenborgvænge
 
Odense 
Solbakken CIVICA 304, Påskeløkken
Solbakken CIVICA 311, Solbakken
Solbakken Fyns almennyttige Boligselskab 61 Riisingsparken
Solbakken Odense Boligselskab 2, Smedeløkken
Vollsmose CIVICA 013, Granparken
Vollsmose CIVICA 014, Egeparken
Vollsmose CIVICA 015, Hybenhaven
Vollsmose CIVICA 315, Lærkeparken
Vollsmose CIVICA 318, Bøgeparken
Vollsmose CIVICA 322, Slåenhaven
Vollsmose Fyns almennyttige Boligselskab 15 Fyrreparken
Vollsmose Fyns almennyttige Boligselskab 16 Birkeparken
Vollsmose Fyns almennyttige Boligselskab 17 Tjørnehaven
 
Svendborg 
Byparken/Skovparken Svendborg Andels-Boligforening 14, Skovparken
 
Sønderborg 
Nørager/Søstjernevej Sønderborg Andelsboligforening 24, Søstjernevej/ Søgræsvej/ Koralvej/Konkylievej/Ringbakken
Nørager/Søstjernevej Sønderborg Andelsboligforening 35, Nørager
 
Esbjerg 
Stengårdsvej Ungdomsbo 13, Ringparken II
Stengårdsvej Ungdomsbo 14, Ringparken III + IV
Stengårdsvej Ungdomsbo 18, Ringparken V
Stengårdsvej Ungdomsbo 8, Ringparken I
 
Fredericia 
Korskærparken Boli.nu i Fredericia 10, Korskærparken
Korskærparken Boli.nu i Fredericia 11, Stendalparken
Korskærparken Boligkontoret Fredericia 214, Korskærparken
Korskærparken Boligkontoret Fredericia 307, Korskærparken
Korskærparken Boligkontoret Fredericia 405, Korskærparken

 

Baggrund om ghettolisten

I henhold til almenboligloven beregner og offentliggør transport-, bygnings- og boligministeren hvert år den 1. december en liste over ghettoområder.

Listen omfatter almene boligområder med mindst 1.000 beboere, der opfylder mindst 3 af følgende fem kriterier:
 
1. Andelen af 18-64 årige uden tilknytning til arbejdsmarkedet eller uddannelseoverstiger 40 pct. (gennemsnit for de seneste 2 år).
2. Andelen af indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande overstiger 50 pct.
3. Antal dømte for overtrædelse af straffeloven, våbenloven eller lov om euforiserende stoffer overstiger 2,70 pct. af beboere på 18 år og derover (gennemsnit for de seneste 2 år).
4. Andelen af beboere i alderen 30-59 år, der alene har en grunduddannelse (inkl. uoplyst uddannelse), overstiger 50 pct. af samtlige beboere i samme aldersgruppe.
5. Den gennemsnitlige bruttoindkomst for skattepligtige i alderen 15-64 år i området eksklusive uddannelsessøgende er mindre end 55 pct. af den gennemsnitlige bruttoindkomst for samme gruppe i regionen(*).
 
På listen pr. 1. december 2016 er der 25 boligområder, hvilket er samme antal, som på listen i 2015. Der er fire nye områder på listen og fire områder, som forlader listen.
 
Faldet i antallet af områder på listen skyldes primært en nedgang i antallet af dømte. Modsat er det for to af fire boligområder lavt uddannelsesniveau, der er årsagen til at områderne kommer på listen. De øvrige to områder er kommet med på listen på grund af en stigning i andelen af beboere med ikke vestlig baggrund og faldende indkomst.
 
Områderne på den nye liste er vist i tabel 1 nedenfor. Tabellen viser kriterieværdierne for de enkelte områder samt, hvilke områder der er nye på listen i 
forhold til den foregående liste. I tabel 2 ses de områder, der er udgået af listen Side 2/6 for 2016 i forhold til 2015.
 
*)Danmarks Statistik har stoppet udgivelsen af den indkomstvariabel, der hidtil har været anvendt til beregning af ghettolistens gennemsnitlige indkomst. Fra og med i år anvender Transport-, Bygnings- og Boligministeriet derfor Danmarks Statistiks nye indkomstvariabel til beregning af listen. Den nye variabel indeholder flere indkomstkomponenter end den foregående, herunder boligstøtte og børnefamilieydelse. Kriteriet navngives uændret som den gennemsnitlige bruttoindkomst. 
 
 
Emneord: Ghettoliste, Ghettoer, 051216-1
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1111 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige