Vær med i Ledelsesavisen
I samarbejde med Forum for fremtidens offentlige ledelse & styring udgiver Mediehuset DenOffentlige Ledelsesavisen.
Læs Ledelsesavisen #2 lige her
Ledelsesavisen #3 er her
Ledelsesavisen #4 finder du her.
Læs avisen online her, og vil du bidrage med værdifuld viden og konstruktive historier, så bliv udgiver på DenOffentlige.
Ledelsesavisen #3
Hovedkonklusionen i hendes forskningsprojekt er, at samskabelse kun kan lykkes, hvis de understøttes af en styring og ledelse, der giver plads til ligeværdigt samarbejde og til at alle parters ressourcer og viden kan komme i spil. Der skal med andre ord en særlig form for ledelse til for at understøtte samskabelse. Men det ikke er en form for ledelse, der i praksis er særlig udbredt i kommunerne. I virkelighedens danske kommuner dominerer New Public Management logikken stadig. Det betyder, at bestræbelser på at samskabe nemt bliver fanget i et krydspres mellem forskellige styringslogikker, der gør det vanskeligt at opnå reel samskabelse.
Samme billede tegner sig i en stor undersøgelse, KORA og SDU netop har gennemført om kommunernes samarbejde med civile aktører. Den viser, at selvom kommunerne ønsker at styrke demokratiet og kvaliteten af de offentlige services, samarbejder de især med frivillige om konkrete opgaver i driften, frem for at inddrage dem i at indkredse udfordringer og udvikle nye mulige løsninger. Desuden er kommunerne mere inspireret af politiske publikationer fra KL, ministerier og råd end af de lokale civile aktører, som de i praksis samarbejder med. Derfor er det vigtigt, at vi anerkender, hvor udfordrende en opgave, samskabelse er. Og at vi løbende reflekterer over de udfordringer, samskabelse stiller alle parter overfor. Myte 3: SamskabeIse kan gennemføres ovenfra Nej, det er vanskeligt at få samskabelse til at lykkes ’top-down’. I undersøgelsen af de tre ’top-down’ samskabelsesinitiativer fandt Anne tvært imod, at netop den øverste ledelses måde at rammesætte samskabelsen på lagde hindringer i vejen for, at ambitionen kunne udfoldes i praksis: Manglende risikovillighed og et ønske om kortsigtede, synlige resultater hos den øverste ledelse førte til fokus på output (i form af fx besparelser) og stramme tidsplaner, som lagde hindringer i vejen for reel samskabelse. Samskabelsen blev desuden begrænset af en ulyst eller bekymring hos de kommunale ledere ift. til at inkludere alle berørte og relevante deltagere og give plads til den viden og de ressourcer og bidrag, som de kom med.Kort sagt viste disse top-down initiativer sig at være præget af et ’glasloft’, som i praksis ekskluderede bestemte grupper af borgere eller fastholdt dem i en rolle som ’kunder’ fremfor som ligeværdige samarbejdspartnere. Glasloftet bliver til gennem den usynlige magt, som de offentlige forvaltere udøver i samskabelsesprocesser fx ved på forhånd at fastlægge, hvilken udfordring, der er tale om, ved at definere ’spilleregler og ind- og udgrænse deltagere og vidensformer som henholdsvis legitime og illegitime i samskabelsesprocessen.
Derfor er det vigtigt, at vi er opmærksomme på, hvordan offentlig overstyring kan spænde ben for ambitionen om at samskabe. Vi skal holde op med at se samskabelse, som noget, der skal igangsættes af det offentlige. Det handler i lige så høj grad om at være åben for initiativer, der kommer ’nedefra’. Små skridt – og eftertanke Når det gælder samskabelse i danske kommuner er der altså endnu et er godt stykke vej fra ambition til praksis. Og det handler ikke kun om kompetencer hos de kommunale medarbejdere – men i lige så høj grad om den styring og ledelse, der udfoldes i kommunerne. Hvis det skal lykkes at indfri ambitionen om samskabelse, er der behov for en ledelse, der i langt højere grad end det er tilfældet i dag, slipper styringen og reelt giver rum og indflydelse til initiativer, ressourcer, viden og bidrag fra civilsamfundet og borgerne. For at komme endnu nogle skridt i den retning er der særligt er to ting, vi skal holde os for øje: Vi skal først og fremmest anerkende, hvor udfordrende en opgave, samskabelse er. Der er ingen lette løsninger – og ingen garanti for succes. Og dernæst skal vi blive ved med at betragte vores forsøg på samskabelse kritisk og lærende. Vi skal tale om det, der er udfordrende - og dele erfaringer både, når det er vanskeligt og når det lykkes godt. Kun sådan bliver vi bedre til at samskabe. Om forfatterne- Helle Hygum Espersen, senior projektleder i KORA, cand. mag. og master i socialt entreprenørskab. I samarbejde med professor Bjarne Ibsen på SDU udgiver Helle i september 2016 en rapport, der kortlægger kommunernes samarbejde med civile aktører. Derudover arbejder Helle med andre projekter, der har fokus på ’samskabelsesdagsordenen’ i kommunerne.
- Anne Tortzen, RUC, er ved at færdiggøre sin PhD om samskabelse i danske kommuner. Anne er grundlægger af Center for Borgerdialog, og har siden 2008 arbejdet med grænsefladen mellem kommuner og civilsamfund/borgere, og rådgivet og vejledt kommuner i borgerinddragelse og samarbejder.