Netmedie udfordrer journalistisk grundprincip

Netmediet DenOffentlige tilbyder virksomheder og organisationer at købe sig adgang til at blive redaktører for deres eget indhold. Det sker helt åbent, og læserne navigerer erfarent mellem traditionelt journalistisk indhold og artikler fra udgivere. Læsertallet vokser støt.

Se gode eksempler her

“Ja, du kan mod betaling blive en del af den DenOffentlige, men du skal være indforstået med, at din historie kan møde endda hård kritik”.

Læs mere fra COI

Center for Offentlig Innovation deler viden og erfaringer på DenOffentlige.

Læs mere fra COI lige her.

Vil du også præge den offentlige debat, så bliv redaktør for eget indhold. Kontakt udgiverkonsulent Claus Grønborg.

Stifter og chefredaktør Nick Allentoft lægger kortene på bordet, for med en provokerende publicistisk filosofi bryder Mediehuset DenOffentlige med den traditionelle mediebranches opfattelse af uafhængighed og god journalistik.

“Journalister på et medie har ikke længere patent på at levere den rigtige, ægte og sande historie. Gode historier kommer fra både journalister og alle mulige andre aktører. For at anerkende denne nye virkelighed har vi nydefineret opfattelsen af publicisme ved at invitere brugerne indenfor i et kritisk konstruktivt miljø,” fortæller Nick Allentoft.

Voksenuddannelse deler viden - læs om KVUC

Københavns Voksenuddannelsescenter deler viden og erfaringer på DenOffentlige.

Læs flere af deres historier og cases her

For stifteren, der selv er journalistuddannet, er ambitionen at fastholde det klassiske medies evne til at prioritere for læserne, levere stærk uafhængig journalistik og samtidig anerkende, at der produceres historier i høj kvalitet af alle mulige afhængige og uafhængige aktører.

 

Andelsmediet i netværkssamfundet

DenOffentlige er et “andelsmedie”, hvor læserne kan følge med i de væsentligste samfundsnyheder og selv være en del af mediet.

“Vi giver læserne et skarpt prioriteret nyhedsoverblik renset for sport og business, samtidig med at de får indsigt i ny viden og langt mere langtidsholdbare og perspektiverende artikler end de fleste traditionelle netmedier tilbyder. Og vi gør det gratis,” siger chefredaktør Nick Allentoft.  

Læs mere fra SUS

Du kan finde flere gode historier fra Socialt Udviklingscenter, SUS lige her.

Derfor ser han ikke noget problem i at bryde med den klassiske journalistiske tankegang om, at man ikke kan eller må sammenblande økonomi og særinteresser i forhold til redaktionelt indhold.

“Vores redaktions opgave er, udover at lave skarpe historier, at se på kvaliteten af - og indholdet i - de historier, der bliver udgivet på DenOffentlige. Vi tillader os også at inspirere og engang imellem provokere udgivere til at levere historier, der kan skabe debat og giver mening for læserne,” forklarer Nick Allentoft.

 

Masser af ukritisk journalistik

Der bliver produceret tusindvis af historier hele tiden i alle organisationer og virksomheder. Der bliver udsendt hundredvis af pressemeddelelser hver dag. Og aviserne er fyldt med dem. De fleste medier varedeklarerer det bare ikke.

Læs mere fra Professionshøjskolen Absalon

Professionshøjskolen Absalon hed tidligere University College Sjælland. Skolen er redaktør for eget indhold på DenOffentlige, og deler viden om uddannelse, herunder bl.a digital læring.

Læs mere mere fra Absalon her

“Det er kendt stof, at medier, der kalder sig uafhængige, rask væk sætter journalistens byline over en stort set afskrevet pressemeddelelse. Det er jo med til at sløre uafhængigheden,” mener Allentoft.

DenOffentlige tager pressemeddelelser, som de kommer, og udgiver dem i afsenderens navn. Så kan læserne selv vurdere troværdigheden eller direkte udfordre det spin, som måtte ligge bag et særligt budskab i en pressemeddelelse.

“Det gør i mine øjne DenOffentlige til et langt mere troværdigt medie”, siger Nick Allentoft.

“Medievirkeligheden i dag er langt mere end subjektiv versus objektiv. Det handler i højere grad om anerkendelse og refleksion. At acceptere en verden, hvor enhver kan skabe sin egen historie, og vi hele tiden skal reflektere over de informationer, vi præsenteres for.”

Assens Kommune er redaktør for eget indhold

Assens Kommune deler gode historier og konstruktiv viden på DenOffentlige som redaktør for eget indhold. Læs flere historier fra Assens lige her. 

Vil du være redaktør for eget indhold på DenOffentlige, så kontakt udgiverkonsulent Claus Grønborg

FAKTA: DenOffentlige - et medie i vækst

  • I 2015 havde DenOffentlige over 1.1 mio sidevisninger

  • I første kvartal 2016 er trafiktallet vokset med yderligere 20 procent i forhold til sidste kvartal 2015.

  • 6.500 læsere modtager dagligt nyhedsbrevet fra DenOffentlige

  • Antallet af abonnenter på nyhedsbrevet voksede med 30 procent i 2015

  • I første kvartal 2016 er der kommet yderligere 10 procent flere abonnenter til

    Yderligere informationer:

Nick Allentoft, Journalist, Stifter & Chefredaktør, DenOffentlige: Mobil: 31480760 / Mail-klik

 

Emneord: Medier, DenOffentlige, Chefredaktør Nick Allentoft, Journalister, Public service, Offentlige Kommunikation, Kommunal kommunikation, Kommunikation, Claus Grønborg, hilsen, Om DenOffentlige
Den Offentlige på DenOffentlige.dk Du er DenOffentlige!...
Aktivitet: Artikler: 159

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige