Nyt moralkodeks skal opdrage embedsmænd

Finansministeriet vil med nyt regelsæt fastslå, at embedsmænd skal overholde loven og sige sandheden. Kodekset udstiller en moralsk eroderet embedsmandskultur, siger forskere til Kristeligt Dagblad.

Må man lyve over for en minister, når man er embedsmand? Må man bryde loven?

30 år med moderniseringer

Ved et gensyn 30 år efter Moderniseringsprogrammets tilblivelse, er ligheden med nutidige forsøg på at reformere, effektivisere og modernisere den offentlige sektor skræmmende. Du genkender muligvis dele, der lige så godt kunne være skrevet i dag.

Læs mere her

Finansministeriet offentliggjorde i går et nyt kodeks, som gør svarene klart for de 10.000 embedsmænd i ministerier og styrelser. Kodekset, der har fået titlen ”Syv centrale pligter for embedsmænd i centraladministrationen – Kodex VII”, består af syv punkter, hvor de to første netop handler om, at man skal overholde loven og sige sandheden. Dertil kommer blandt andet, at man skal være åben omkring fejl og være partipolitisk neutral. 

Læs også: De tror de leder samfundet, men

Anledningen til kodekset er en række enkeltsager, som ”har sat et kritisk lys på embedsværket”, udtaler finansminister Claus Hjort Frederiksen (V). Det har givet anledning til ”at gøre en ekstra indsats for at sikre, at alle chefer og medarbejdere har et solidt kendskab til deres pligter,” siger han videre.

Læs også: Cirkus Slotsholmen hudflettes i ansvaret, der forsvandt

Men punkterne er det rene nonsens, mener flere forskere, for de pointerer blot pligter, som burde være åbenlyse. Når reglerne alligevel er udarbejdet, er det især udtryk for en generel tankegang i det offentlige – og særligt i embedsværket – om, at hvis noget ikke er formuleret i et regelsæt, så gælder det ikke, siger tidligere professor Verner C. Petersen, som forsker i ledelse, organisation og værdier på Aarhus Universitet:

Tema om offentlig modernisering

Gennem 30 år har politikerne forsøgt at modernisere den offentlige sektor.

Læs her hvad centrale nøglepersoner mener om de forsøg. 

”Der er en dyb tro på, at regler skaber adfærd, men virkeligheden er, at de fratager folk for ansvar i forhold til alt det, der ikke står i reglerne. Og der er en tendens til at lede efter hullerne. Når man så oven i købet formulerer reglerne så meningsløst, som det er tilfældet i dette kodeks, så ligner det mest af alt en øvelse, hvor politikerne gerne vil fralægge sig et ansvar.”

Fra forskningen ved man, at det, der virkelig former adfærd, er at statuere tydelige eksempler over for personer, som overtræder de ikke klart nedskrevne, men indlysende regler, mener Verner C. Petersen. Men det er der ikke kutyme for at gøre i embedsværket, hvor de ansvarlige typisk i stedet bliver flyttet rundt. 

Syv centrale pligter for embedsmænd i centraladministrationen – Kodex VII

Kodekset består af syv centrale pligter for embedsmænd i centraladministrationen, som udfører ministerbetjening i en eller anden form. 

Syv centrale pligter 
1. Lovlighed 
2. Sandhed 
3. Faglighed 
4. Udvikling og samarbejde 
5. Ansvar og ledelse 
6. Åbenhed om fejl 
7. Partipolitisk neutralitet

Pligterne beskrives og uddybes i kodekset, som uddeles til over 10.000 embedsmænd i ministerier og styrelser. Kodekset bygger på de gældende regler. Det giver en ny, mere enkel og klar fremstilling af centrale pligter for embedsmænd i centraladministrationen. 

Kodekset kommer som led i det arbejde, som ministerierne i det sidste års tid har igangsat for at fastholde god embedsmandsadfærd. 

Materialet – som har fået navnet ”Syv centrale pligter for embedsmænd i centraladministrationen – Kodex VII” kan findes på hjemmesidenwww.modst.dk/kodexvii.

 

Det nye kodeks kan også ses i den endnu bredere sammenhæng, at vi lever i et stadig mere normløst samfund, mener lektor Michael Böss fra Aarhus Universitet. Han har blandt andet skrevet bogen ”Republikken Danmark”, der beskriver værdierne i det danske samfund og i de offentlige institutioner. Og de er ikke, hvad de har været.

”De syv punkter virker nærmest komiske i deres banalitet, men de er jo et sigende billede på, at man ikke længere kan tage for givet, at fælles normer overlever fra generation til generation. Et samfund kan godt fungere uden fælles værdier til en vis grænse, men den grænse går netop ved embedsværket og andre offentlige institutioner. Her er det nødvendigt at gennemtvinge bestemte normer for at bevare tilliden til systemet,” siger han.

I det store forskningsprojekt ”Magtudredningen” fra 2003 fastslog en række forskere, at netop embedsværkets legitimitet var eroderet, fordi det uskrevne etiske regelsæt de senere år er blevet presset stadig mere af både effektiviseringer og af en generel politisering af de i udgangspunktet neutrale embedsmænd. Det nye kodeks skal derfor især ses som en reaktion på, at det uskrevne kodeks har lidt alvorlig skade, mener Michael Böss.

”Det er jo den grundlæggende tillid til det politiske system, som er på spil i disse år, så det her handler også om at gøre det helt klart for ikke bare embedsmændene, men befolkningen som sådan, at det er en problemstilling, regeringen tager seriøst,” siger han.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Moderniseringsstyrelsen, der har udarbejdet det nye kodeks.

Emneord: Embedsmandsstyre, Embedsmænd, Embedsværk, Kodeks, Finansministeriet, Moderniseringsstyrelsen, Tillidsreform, Offentlig ledelse, Tavshedskultur
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 983 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Kommentarer
  • 22.09.15 Bodil Hare
    Opdragelse?

    Hvem opdrager politikerne? Eller er det kun embedsmændene, der skal holdes i ørerne?
    Fungerer folketingets kontrol med den udøvende magt godt nok?

  • 21.09.15 Bente Stenfalk
    Det modsatte problem findes også...

    Vi i Fb-gruppen "Menneskesynet bag Term-modellen" har det stik modsatte problem. De skiftende sundhedsministre har IKKE vidst noget om de såkaldte funktionelle lidelser, en psykiatrisk diagnose, som ofte hæftes på fysisk syge af psykiatere, hvilket de syge er meget utilfredse med.
    Hvad angår dette emne er det totalt embedsmændene som har KØRT LØBET. De skriver ministrens taler, og sørger ikke for at ministeren fremstår, som om han kender til problemet. Se et eksempel: Samrådet om funktionelle lidelser, som ligger på Folketingest hjemmeside, hvor man tydelig kan høre, at Nick Hækkerup ikke forstod noget af det, han læste op. Han kendte ikke engang ordene, meget pinligt.
    Men på den måde er det embedsmændene der STYRER, hvad der skal menes om dette emne. Når nogen af dem så også er GIFT med nogen i Sundhedsstyrelsen, og Sundhedsstyrelsen er BETALT af medicinalindustrien og TrygFonden, som har STORE INTERESSER i at funktionelle lidelser promoveres, så bliver det til et MAGTMISBRUG fra embedsmændenes side. Og de er totalt ignorante overfor de MANGE patienter, som IKKE VIL FINDE SIG I DEN DIAGNOSE.
    Hvilken anden diagnose, vil patienter i øvrigt IKKE have?
    Det er på tide, at der lyttes til folket og at embedsmændenes magt knækkes.

  • 21.09.15 Anders Dinsen
    Udmærket, om det viser moralsk forfald ved jeg ikke

    Jeg læste gennem kodekset i weekenden og fandt det egentlig interessant. Ikke mindst for os der ikke er embedsmænd i et ministerium, der nu i kort form ved, hvad der forventes af centraladministrationen i Danmark. Udmærket.

    Om det illustrerer moralsk forfald ved jeg ikke. Det lader til at Bo Smith-udvalget ikke mener det.

    /Anders

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige