Sådan får du bedre sagsbehandling
Læs anbefalinger til bedre offentlig sagsbehandling her.
Det handler om at insistere på de nødvendige informationer.
- 54 sager om borgere med sjældne handicap med komplekse behov
- 44 sager om borgere med kompleks erhvervet hjerneskade
Ankestyrelsen har med stikprøver set sagsbehandlingen igennem hos 24 kommuner, og samlet gennemgået 98 sager om hjælp eller afslag om hjælp efter serviceloven. Konklusionen er, at hjælpen svigter i fire ud af ti tilfælde hos i forvejen udsatte og handikappede borgere. Undersøgelsen fører dog ikke til nogen videre kritik af kommunerne.
Risikerer dårligere tilstand Kun lige over halvdelen af kommunerne kan sagsbehandle uden fejl, og i en ud af tre sager mangler kommunerne informationer om borgeren selvom der træffes afgørelser. Borgere med sjældne handicap får hyppigst ikke tilstrækkelig hjælp til socialpædagogisk støtte, personlig pleje og praktisk hjælp samt længerevarende botilbud. Det betyder i praksis, at borgerne fungerer dårligere i hverdagen, og dermed risikere forværring i deres tilstand. For borgere med erhvervet hjerneskade svigter særligt hjælpen til socialpædagogisk støtte samt aktivitets- og samværstilbud, hvor der ikke bevilges tilstrækkelig hjælp. Det betyder i praksis, at borgerne kan være ensomme og dårligt fungerende i hverdagen med risiko for, at udvikle følgesygdomme.Frivillige anbefalinger
På grundlag af undersøgelsen har Ankestyrelsen lavet en en række anbefalinger til kommunerne, som er tilgængelige på styrelsens hjemmeside og muligvis sendt til orientering til landets kommuner. Styrelsen har kun i enkeltsager bemyndigelse til at pålægge en kommune at rette op på fejl i sagsbehandling. Undersøgelsen er iøvrigt resultatet af, at den tidligere regering for to år siden - i november 2013 - indgik aftale med Folketingets partier om en kvalificeret indsats for grupper med særlige behov FAKTA: Om Undersøgelsen Baggrunden for undersøgelsen er, at den tidligere regering i november 2013 indgik aftale med Folketingets partier om en kvalificeret indsats for grupper med særlige behov. Aftalen indebærer, at der gradvist skal skabes et nationalt overblik over målgrupper og indsatser blandt andet på det mest specialiserede socialområde. Ankestyrelsens undersøgelse indgår dermed som et bidrag til arbejdet med at skabe et overblik over indsatsen over for en afgrænset del af målgruppen på det mest specialiserede område. Udvælgelsen af sager er baseret på, at der reelt findes få sager på begge områder. Afhængigt af kommunens størrelse, er de udvalgte kommuner derfor blevet bedt om at sende et varieret antal sager. Kommunerne skulle indsende de senest afgjorte sager, som ikke er blevet påklaget til Ankestyrelsen. For at finde egnede sager har kommunerne skulle have en viden om, at de har haft borgere indenfor de udvalgte målgrupper. Som ved andre lignende undersøgelser, har Ankestyrelsen således ikke stillet krav om tilfældig udvælgelse.