Hvert år uddanner tusindvis af unge og voksne sig på KVUC’s kurser og uddannelser blandt andet for at kunne komme ind på en erhvervsuddannelse.
Tænketanken DEA udgav i 2013 rapporten ”Nye udfordringer for VUC – fokus på den almene voksenuddannelse (avu)”. Rapporten viste, at ud af de 28.500 avu-kursister i hele landet fra årgang 2010 havde 59% valgt en erhvervsuddannelse.
Læs også: Branchedansk hjalp Ingrid til at forfølge sin konditordrøm
Siden da har der været stigende fokus på det politiske mål om, at flere unge skal tage en erhvervsuddannelse.
På KVUC starter hvert år i august omkring 1500 unge på 9. og 10-klasseskurser på KVUC’s almene voksenuddannelse (AVU). Det er lige så mange, som der starter på alle de københavnske gymnasier til sammen.
KVUC TILPASSER TILBUD INDIVIDUELT EFTER FAGLIGE OG PERSONLIGE BEHOV
Dermed bidrager KVUC i høj grad til det politiske ønske om, at flere unge skal tage en erhvervsuddannelse.
”På KVUC løfter vi opgaven med at gøre unge klar til en erhvervsuddannelse, fordi vi har en kæmpe volumen i vores tilbud og en vejledning, der hjælper med at tilpasse tilbuddene individuelt til de unge og netop deres faglige og personlige profil. Det er der ingen andre institutioner end os, der kan”, siger Anne Jelsøe, der er uddannelseschef for KVUC’s AVU-kurser.
Læs også: Regionsprojekt hjælper unge ind på erhvervsuddannelser
KVUC har en bred palet af tilbud. Der er fx kurser målrettet unge med ordblindhed, skræddersyede e-læringsforløb og turboforløb tilpasset unge, der vil ind på bestemte uddannelser. KVUC har også tilbuddet Genvejen, hvor mentorer støtter kursister individuelt.
Det kan være alt fra unge mødre, enlige, psykisk sårbare eller bare unge, der har rygsækken fuld af dårlige erfaringer med at gå i skole.
KAN IKKE GENKENDE DYSTER KRITIK AF SAMARBEJDE
Direktør for interesseorganisationen Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier Lars Kunov langer ellers i en artikel i Altinget den 16. september hårdt ud efter samarbejdet med VUC’erne og foreslår, at de trængte erhvervsskoler selv får lov at udbyde tre måneders forberedende kurser til erhvervsuddannelserne.
Læs også: De unges vej gennem uddannelse bliver aldrig helt snorlige
På KVUC genkender hverken vicerektor Anita Lindquist Henriksen eller uddannelseschef Anne Jelsøe billedet af et haltende samarbejde mellem VUC’er og erhvervsuddannelserne. Tværtimod, for KVUC har en solid række af velfungerende lokale samarbejder med erhvervsuddannelserne, og KVUC’s ledelse, lærere og vejledere er i daglig kontakt med kolleger og samarbejdspartnere på stort set alle erhvervsskoler i hovedstadsområdet.
”Vi har en lang række samarbejder på alle niveauer med erhvervsuddannelserne. Vores fokus er at løfte den enkelte unge, og derfor skal vi trække på det bedste fra alle institutioner, når vi skaber uddannelsesløsninger”, siger KVUC’s vicerektor Anita Lindquist Henriksen og giver eksempler:
MANGE FORSKELLIGE SAMARBEJDER ER I GANG
KVUC:
- samarbejder tæt med Hotel- og
- Restaurantskolen, Next og SOPU’s omsorgs-, sundheds- og pædagogikuddannelser om forberedende forløb
- samarbejder om undervisning i engelsk og dansk med NEXT, der er københavnsområdets største leverandør af erhvervsuddannelser.
- leverer censorer i flere fag til erhvervsskolernes optagelsesprøver.
- støtter med mentortilbuddet Genvejen en lang række unge med forskellige udfordringer i at blive klar til at tage en uddannelse. Mentorerne følger de unge helt til dørs på erhvervsuddannelserne, hvor de fx hjælper de unge med ansøgninger og kontakt til vejledere. 92% af de unge fra Genvejen går videre på en erhvervsuddannelse.
- har med succes løftet 250 tosprogede unge og voksne sprogligt og fagligt, så de blev klar til uddannelserne på Hotel- og Restaurantskolen og SOPU via KVUC’s koncept branchedansk med løbende optag.
- driver projektet Upgrade, der har udviklet nye koncepter for forberedende forløb til erhvervsuddannelserne med overordentligt positive resultater. KORA laver følgeforskning på projektet.
- er med i en formel samarbejdsaftale mellem VUC’er og erhvervsuddannelser i hovedstadsområdet, der forpligter alle parter til at lave gode forløb, der forbereder unge til erhvervsuddannelserne. Parterne mødes løbende og følger op.