Wake-up call: Halvdelen af landets økonomi styres forkert

Ny rapport er et historisk wake-up call. Den måde det offentlige leder på, virker ikke. Dermed står den offentlige sektor overfor den største udfordring måske nogensinde. Lederne skal være vågne.

Alt for mange offentlige ledere har alt for længe vandret rundt i deres tryghedsrum og skiftet job så det passede rigtigt med CV’et. Men ledere får også en højere løn for at påtage sig det ansvar, der følger med lederjobbet. Nu skifter fokus fra det første til det næste, og det er påtrængende.

Ordstyrer eller inspirerende foredrag?

Chefredaktør Nick Allentoft kan bookes som ordstyrer eller foredragsholder. Skriv til os.
 
Læs også hans analyser, ledere, anmeldelser og artikler, der sætter debatten og udviklingen i skarpt perspektiv. Følg vores chefredaktør her

Med strukturreformen for godt ti år siden startede også en uddannelsesbølge, som har rullet ledere i tusindtal gennem master- og diplomlederuddannelser. Politikere og faglige organisationer satte dengang 300 millioner af til at løfte kompetenceniveauet hos offentlige ledere, for med nye større kommuner, nye regioner og generelt en helt ny indretning af den offentlige sektor måtte man sikre dygtige ledere.

LÆS OGSÅ: Her er historien bag velfærdsstatens eksistenskrise

Nu afslører Kora-rapporten Resultatbaseret styring på grundskole-, beskæftigelses- og socialområdet, at det teoretiske fundament, som disse mange ledere er uddannet på, snarere er kviksand end fast grund. Det er nærmest katastrofalt.

Man leder altså de største velfærdsområder - og sandsynligvis resten af den offentlige sektor - efter en metode, som kobler op mod halvdelen af borgerne af. Det har DenOffentlige før omtalt som middelklassens velfærdssamfund.

Resultatbaseret styring - RBS - har i årevis været en fremragende undskyldning for at styre mere end at lede, og mere eller mindre legalt afvise tunge borgere, svære sager og komplicerede opgaver, for ressourcerne var der jo ikke.

På den måde blev RBS en sovepude for offentlige ledere. Alt fra konsulenthuse til uddannelser gjorde det hele nemmere ved at opfinde begreber som ledelsesrum, spændingsfelter og frontliniemedarbejdere.

LÆS OGSÅ: 30 års krise i det offentlige bureaukrati

Det kan undre at samtlige danske medier ikke har kastet sig over historien, som meget rimeligt kan fremstilles som en kæmpe skandale. Tænk på, at den offentlige sektor forbruger over halvdelen af landets samlede værdiproduktion men hele styringsgrundlaget for det er helt skævt.

Men medierne skal nok vågne op, for rapportens konklusioner bliver et vendepunkt for debatten. De kommende måneder vil debatten rase afsted hos faglige organisationer, politikere og centraladministrationen, særligt Finansministeriet, som alle nu har et kæmpe ansvar for at få gjort op med et mislykket styringsredskab.

LÆS OGSÅ: Vi ydmyger borgerne

Derfor må samtlige offentlige ledere vågne op, hvis de vil undgå et chok senere. Hver eneste offentlige leder må gøre sine overvejelser over, hvordan lederjobbet skal passes fremover.

For den kurs ledere har styret efter indtil nu, har lige fået en konkursbegæring.

Lederen her er udgivet første gang 18. april 2016
Emneord: RBS, NPM, Offentlig styring, Offentlig ledelse, Ledelseskrise, Chefredaktør Nick Allentoft, Velfærdsstat eller velfærdssamfund, Resultatbaseret styring, Overstyring, Dårlig ledelse, Nytår17
Den Offentlige på DenOffentlige.dk Du er DenOffentlige!...
Aktivitet: Artikler: 169 | Events: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Kommentarer
  • 18.04.16 margit l
    offentlige ledere har jo ikke fået lov til at lede

    Den offentlige sektor er fortløbende særligt de sidste 10 år blevet ekstremt topstyret. Så problemet er snarere at mellemlederstaben ikke har myndighed til at lede. Men kun myndighed til at forvalte det som de få ledere helt i toppen af hirakiet, siger de skal. Målstyringen efter de politisk valgte parametre æder jo al mulighed for fleksibilitet og sund fornuft i forvaltningen af sine arbejdsopgaver. I visse sygehuskredse betyder det fex at vi kan nå og se patienten og stille en diagnose (udredningsret) indenfor 4 uger, men så er der ikke nødvendigvis tid til også at behandle patienten!!!

  • 15.04.16 Gitte H.
    Er det egentligt et wake-up call?

    Jeg tænker bare, at mange har været ude og gøre opmærksom på dette tidligere. Disse kritiske røster er så kategorisk blevet overrulet, overhørt og -kørt. Men nu må man så godt sige det, der ikke tidligere var ok at sige eller ...?! Hvorfor skulle der gå SÅ lang tid, førend det blev comme il faut - lige som drengen i Kejserens Nye klæder - at sige sandheden? Hvad er årsagerne til, at folk beskrives som at vågne som af en bevidstløs dvale lige nu? For ja, det har i ikke kun min optik længe været skandaløst - og ikke mindst mod bedrevidende og ganske al sund "husmor"fornuft. Og så giver det ikke mindst stof til eftertanke, at så mange "kloge hoveder" har været enige med hinanden om, at det tjener Danmark og os medborgere at fastholde et sådant regime så længe ... tænker, at der - ligesom så mange andre steder - er flere karrieremuligheder i at erklære sig enig istedet for at stille sig kritisk overfor nok så meningsløse tiltag ...

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige