Weekendens landsmøde og Jens Rohde-gate var også interessant fra et digitalt politisk perspektiv. For mens Jens Rohde kæmpede for sin politiske EU-karriere, var det samtidig muligt at foretage et stilstudie af negativ kampagne på sociale medier, som det er mest ukønt i politik. Dansk Folkepartis Morten Messerschmidt brugte sit samlede arsenal af sociale medier til at hælde benzin på bålet og tage livet af Jens Rohde. Messerschmidt startede med en Youtube-video med en udstilling af Jens Rohdes meningsskift og fik den behændigt ”solgt” til Ekstra Bladet, der kørte videoen i en stor artikel fra fredag. Og lørdag aften, da Rohde kom i problemer på grund af en fejltimet kronik, skød Messerschmidt løs med negative ytringer og skarp sarkasme både på Twitter og Facebook i en række statusser. Og det kunne Messerschmidt gøre med effekt, fordi han har brugt oceaner af tid på at samle followers på Twitter, fans på Facebook og i det hele taget har et digitalt arsenal, der er så kampdygtigt, at granaterne rammer, hvor de skal, når han trykker på Send-knappen. Hvad kunne Rohde gøre for at tage til genmæle? Intet ud over et enkelt svar i en avis-artikel. For det er ikke kun Rohdes meldinger, der Rohder rundt. Hans digitale univers er også mere ”Disaster of the universe” end ”Master of the universe”: To Facebook-sider der er ufokuserede og ikke sat rigtigt op, er ikke et missilskjold, når Messerschmidt fyrer løs.
Pointen for dig, der er kandidat eller arbejder med kampagne og især kommunalkampagne, er, at du skal bygge platformene op mellem valgene. Du får brug for dem til at sende budskaber til så mange som muligt og til at tage til genmæle. Det er ikke alle, der kan nappe Peter Goll som spindoktor og bruge Obamas millioner på kampagne. Du får hele ”gratis”-opskriften til, hvad du skal gøre digitalt på http://houdigital.dk/kommunalkandidat-sadan-vinder-du-stemmer-pa-nettet.html og så kan du gå i gang med følgende små trin for at blive klar til kommunalvalg:
1. Sæt gang i produktionen af din hjemmeside nu. For den skal lanceres først i det nye år, så den når at blive en brugbar platform for dig, og den når at trække noget ”google juice”, når vælgerne skal til at søge på ”kommunalkandidat” på Google eller på politiske emner, som du selvfølgelig har skrevet mærkesager om på din hjemmeside. Husk, at du skal vælge den rigtige hjemmesideløsning (læs mere her)
2. Begynd at rette fokus ind på din Facebook-side – send nogle venneanmodninger og begynd at skrive om politik. Den første status kan du skrive i dag, hvor du offentliggør dit kandidatur, hvis nogen af dine venner skulle være i tvivl. Og sæt dig så ned, ydmygt, og svar hver eneste, der har lyst til at debattere politisk med dig og give dig inspiration til dit politiske arbejde. Hver ny fan eller ven er en lille sejr for dit kandidatur, for han har potentielt 250 venner, som han kan dele dine budskaber til, hvis du plejer ham godt nok.
3. Gå på Twitter. Og lær det. Det tager lang tid, og du skal nå at lave alle opstartsfejlene. Læs Leoparddrengens Twitterguide, så du er rustet til opgaven og kig Morten Messerschmidt og Dan Jørgensen i kortene, når de bruger Twitter. Det gør de godt. Og det er ikke hokus pokus.
4. Led efter din kampagneansvarlige webhjælper. Han eller hun skal i god tid spores ind på, hvad du tænker politisk. Det er ham, der i sidste ende skal opdatere din webside, når du står på debatmøder i den sidste fase.
5. Begynd at samle dit støtteteam. Ingen skriver det, selvom det er åbenlyst. Du skal have et netværk af folk, der støtter op om dine politiske sager digitalt. Og du kan godt begynde at holde de første små møder med dem nu, så de kan forstå, hvor vigtige de er for dig. Det er dem, der skal dele dine status, retweete dine tweets og gå i brechen for dig, når pressen fejlciterer dig.
6. Begynd at tænke over, hvor du vil annoncere. For det er alt for tidligt at gå i gang nu. Der er unavngivne kandidater i Tårnby-området, der i øjeblikket kaster annoncekroner på Facebook for at samle fans til deres Facebook-side. Det er alt for tidligt og virker desperat. De fans og venner skal samles ved at gå tidligt i gang med dialog. Ikke annoncering.
God vind. Og følg så med her på bloggen, når vi fremhæver de kommunale kandidater, der kommer bedst i gang med deres digitale kampagner. Om et år ser du forhåbentligt afkastet i form af stemmer, fordi du gjorde en indsats!